"Tanítani tudok. Ez egy hatalmas ajándék." - Minden gyermekben felfedezi a lehetőséget.
Kékesiné Jánó Rozália már 54 éve elkötelezetten szolgálja a pedagógusi hivatást, és e hosszú idő alatt számtalan generációnak biztosított lehetőséget a tanulásra és az önkifejezésre. Az általa kifejlesztett Jánó-módszer különösen a mozgássérült gyermekek számára nyújt innovatív megoldásokat, lehetővé téve számukra, hogy önállóan tanuljanak, bátran kommunikáljanak, és megértsék saját értéküket. Ez a portré egy olyan különleges pedagógusról szól, akinek áldozatos munkáját nemrégiben a Pillangó Életműdíjjal ismerték el, ezzel is hangsúlyozva hozzájárulását a közoktatás világához.
Nem véletlen, hogy ennyire hiszek abban, hogy az írástanítással párhuzamosan kellene tanítani a számítógépes írást. A nem beszélő, nem író gyerekeknek a gondolatait még az édesanyja sem tudja. Jön a számítógép, a gyerek képes lesz leírni, a probléma megoldódik. Ez egy csoda. Szeretném, hogy egy eldugott faluban is tudják a pedagógusok, mit kell tenni, ha becsöppen oda egy mozgássérült gyerek. Hogy ne kerüljön a perifériára.
Kékesiné Jánó Rozália lelkesen magyarázza, mi motiválta egész pályafutása során. Ha hiszünk és bízunk a gyermekben, óriási erőt adunk neki, amivel saját korlátait legyőzve a legtöbbet hozza ki magából - ez Rozália, vagyis mindenkinek csak Rózsi ars poeticája. 54 éve van a pedagóguspályán, gyermekfelügyelőként kezdte a Mozgásjavító Általános Iskolában, majd gyógypedagógus diplomát szerzett, később tanárként és igazgatóhelyettesként is dolgozott.
Az ő nevéhez fűződik a "Jánó-módszer" megalkotása: a mozgáskorlátozott gyerekek esélyegyenlősége felé vezető út a számítógépes írás segítségével. Személyre szabott megoldásokat kínál a számítógépes írás elsajátítására - a diagnózishoz és a mozgásállapothoz igazodóan.
Az idén Kékesiné Jánó Rozália vehette át a Pillangó Életműdíjat, amit a Hősök Tere Alapítvány hozott létre.
Ha egy pillangó megrebbenti a szárnyát, annak a hatása egészen messzire elérhet. Ezt a "pillangóhatást" sokszor emlegetjük a tudományban és a művészetben is - de mi történik, ha ezt a képet az oktatás világára vetítjük? Egy elhivatott pedagógus egyetlen mondata, egy mosolya, egy bátorító gesztusa képes átalakítani egy gyerek életét. És ha egy gyerek élete változik, megváltozhat egy család, egy közösség - sőt, néha egész generációk jövője.
Ezzel a megfontolással született meg a Pillangó-díj, amelynek célja, hogy felfedje és népszerűsítse ezt a látszólag csendes, de valójában rendkívül jelentős átalakulást.
A Jánó-módszer valódi paradigmaváltást hoz: nem csupán új utakat nyit meg a fiatalok önkifejezésének és tanulásának terén, hanem erősíti az önbizalmukat és önértékelésüket is. Ezzel párhuzamosan olyan készségekkel látja el őket, amelyek a munkaerőpiacon is megállják a helyüket, így felkészítve őket a jövő kihívásaira.
A számítógépes írás technikája kifejezetten a mozgáskorlátozottsággal élő személyek igényeire szabott, lehetővé téve számukra, hogy a számítógépet a sajátos sérüléseikhez igazítva használják.
A módszer biztosítja, hogy a résztvevők, ha szükséges, különféle eszközök támogatásával sajátítsák el a kommunikációt, a társadalmi integrációt, valamint a sérült személyek számára a számítógép használatának fontosságát, amely a "toll" szerepét tölti be számukra.
A díjazottal a Lövőház utcában találkozunk - a helyszínválasztás nem véletlen.




