Tudtad, hogy a telefonos taxirendelést Tivadarról nevezték el? Érdekes, nem?
Az első fővárosi drosztok egyike a Szilágyi Erzsébet fasornál / Fotó: Fortepan
Egyszer volt, hol nem volt, élt egyszer Aradon egy bizonyos Haltenberger Samu, a Magyar Automobil Részvénytársaság vezérigazgatója, aki egy amerikai útja után nagyon hiányolta, hogy Budapesten alig van taxi, és az autók nem olyan egységesek, mint az óceánon túl.
Két éven keresztül gyötörte magát ezzel a problémával, míg végül rátalált egy német mérnökre, Theodor Drostra, akiről a legendák szerint - sajnos a Hamburg bombázása következtében elveszett adatok miatt nem tudunk biztosat - magyar felmenőkkel rendelkezett. Ezért könnyedén megtalálta a közös hangot a szintén magyar származású autógyárral. Drost Tivadarként látta meg a napvilágot - mesélte Lénárd Judit, a budapesti helytörténet kutatója. A telefonközpont feltalálója, Puskás Tivadar ismeretsége révén alakította ki a taxik telefonos diszpécser központját, amelyet a fővárosban rögtön „drosztoknak” kereszteltek, s ez a kifejezés azóta világszerte elterjedt.
Az I. Világháború kissé hátráltatta a rendszer bevezetését, de 1922-re Haltenberger Samu, a magyar főváros innovatív szellemű alakja, negyven taxiállomást, úgynevezett "taxis drosztot" állított üzembe. Ezzel Budapest a világ élvonalába került, ahol ez a korszerű megoldás először valósult meg. Az utasoknak csupán annyit kellett tenniük, hogy telefonon megadták a kívánt címet, és a legközelebbi taxiállomás azonnal útnak indította a kocsit, így forradalmasítva a városi közlekedést.
A kezdetek kezdetén mindössze napi tizennyolc hívás érkezett a taxis szolgáltatásokra, ám az 1940-es évek elejére ez a szám drámaian megugrott, elérve a négyezer-ötszázat. Ekkor már a magyar taxis cég szürke autói több mint száz utcai állomásról voltak elérhetők Budapesten, bármikor, akár nappal, akár éjszaka. A taxisofőrök a fuvar végén az állomásokra érkeztek, ahol a telefon csörgése jelezte a következő rendelést. A diszpécserek precíz számításokat végeztek, hogy megállapítsák, melyik drosztot érdemes hívni, figyelembe véve az időt és a távolságot, hogy a lehető legköltséghatékonyabb megoldást kínálhassák az utasoknak.
2025-ben is folytatódik a Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút közös taxiállomás-felújítási programja. Az elmúlt évben megújult 106 taxiállomás után az idén a tervek szerint újabb 100 droszt korszerűsítését végeznék el. A drosztok új felfestése mellett a biztonságos és kényelmes használatot biztosító további munkákat is elvégeznek. Ennek eredményeként közel 300 helyszínen nagyobb, szélesebb terület áll majd a taxival utazók rendelkezésére. A felújításra a legforgalmasabb belvárosi helyszíneken túl a külső kerületekben lévő taxiállomásokon is sor kerül, a szolgáltatást igénybe vevők biztosak lehetnek abban, a drosztokban mindig lesz szabad autó.