Fedezd fel a skizofrén élménygép világát: a Mercedes-AMG CLE 53 sportkupé, amely egyesíti a finom eleganciát és a brutális teljesítményt. Tesztalanyunk egy olyan autó, amely nem csupán a sebességre, hanem a vezetési élmény minden aspektusára összpontosít,


Stílusos bocsánatkérés – ezt a megfogalmazást használtuk tavaly év elején, amikor megérkezett hozzánk az első CLE tesztautó. Ezzel a mondattal arra szerettük volna felhívni a figyelmet, hogy a Mercedes ezzel a lenyűgöző dizájnú és egyben kiemelkedő minőségű modellel igyekszik jóvátenni a sok unalmas, gombóc formájú SUV és a kritikán aluli EQ villanyautók által okozott csalódásokat.

Csupán a rangban alul teljesítő 4 hengeres motorral akadt némi kifogásunk a CLE 300 esetében. Azonban néhány hónappal később, amikor a kabrió változatot próbáltuk ki, a CLE 450 lenyűgöző, hatlövetű erőforrása azonnali megoldást nyújtott minden kétségünkre.

És most itt a szintén 6 hengeres élvezeteket kínáló legújabb csúcsmodell, az AMG részleg által finomhangolt CLE 53, melynek finom sportkormánya mögé nem kis lelkesedéssel vetettük be magunkat.

A Filczer Balázs fődesigner és csapata által megrajzolt, a korábbi C- és E-osztályos kupékat egy személyben váltó CLE még a legpuruttyább fapados alapmodell esetében is remek vizuális élményt biztosít, a kiváló arányokkal, szemrevaló vonalakkal megáldott sportkupé után szint mindenki utána fordul az utcán.

Ezáltal az AMG csapata kiváló alapokra támaszkodhatott, amikor nekiláttak az 53-as csúcsmodell megtervezésének, és valójában nem is volt túl sok feladatuk.

Az elegáns AMG emblémával díszített, különleges hűtőrács magabiztosan hirdeti a márkát, míg a gépháztető izgalmasan domborodik, középen egy extra hűtőnyílással gazdagítva. A lökhárítók sportos vonalai látványos megjelenést kölcsönöznek, hátul pedig a négy kerek kipufogóvég és a vagány légterelő emelik ki a jármű agresszív karakterét.

A megjelenéshez egy elegánsan kiszélesített karosszéria párosul, amely elöl 5,8, hátul pedig 7,5 centiméterrel bővebb kerékjárati ívekkel rendelkezik. Ezekben a ívekben a 265 és 295 milliméteres szélességű, kiváló tapadást garantáló gumikat hordozó 19 colos kerekek tűnnek fel, figyelemfelkeltő módon ötvözve a teljesítményt és a megjelenést.

Kicsit még menőbbé teheted az opcionális 20 colos szettet, amelynek ára nemcsak a pénztárnál csapódik le, hanem valószínűleg a menetkomfort terén is megérzi majd a hatását.

Az utastér elülső része tágasabb, mint a korábbi C- és E-kupék esetében, azonban hátul a régi kétajtós E-osztályban kicsit több hely volt a fej, a váll és a lábak számára. De nem kell aggódni, a négyszemélyes CLE-ben elöl és hátul is meglepően jól el lehet férni. Kár azonban, hogy a B-oszlop hiánya miatt a kis hátsó ablakok nem nyithatók le.

A műszerfal egyértelműen a C-osztály stílusjegyeit tükrözi, nem az E-Klasséból származik, és egy fiatalos, dinamikus hangulatot áraszt. Bár talán jobban örültünk volna az E-osztály műszereinek, ne legyünk túl igényesek: a CLE belső tere így is lenyűgöző, és a minőségét tekintve semmi kivetnivalót nem találhatunk. Mindenütt precízen illeszkednek az elemek, teljesen mentesek a recsegéstől és ropogástól, valamint az olcsó műanyagok kellemetlen érzetétől.

Az AMG bőrkormány alján található, finoman megformált érintőgombok használata egy kis időt igényelhet a megszokáshoz. A 450-es modellhez képest a legszembetűnőbb eltérés a két körkijelzős szatelitgomb, amelyek lehetővé teszik, hogy pillanatok alatt váltogassunk a különböző menetüzemmódok és egyéb funkciók között.

A 12,3 colos digitális műszeregység és a 11,9 colos infotainment kijelző lenyűgöző felbontással és stílusos grafikával rendelkezik. A felhasználói felület rendkívül reszponzív, lehetővé téve a gyors navigációt és az egyszerű használatot. A 490 ezer forintos head-up display (HUD) nemcsak a szokásos információkat jeleníti meg, hanem a fordulatszámot is kivetíti a szélvédőre, így pályaautózás közben valóságos versenyelőnyt nyújt.

A 64 színű hangulatvilágításnál sokkal izgalmasabb extra a fűthető és szellőztethető AMG sportülés, amely ugyan nem kínál masszázsfunkciót, de finoman testre szabható oldaltartásával igazán kényelmes élményt nyújt - mindezt csupán 2,6 millió forintért. A Burmester hi-fi, amelynek ára 550 ezer forint, maradéktalanul megfelel az elvárásainknak, és véleményünk szerint a hatalmas, nyitható panorámatetőért 700 ezer forintot simán megér.

A csomagtér mérete szembetűnően megnövekedett a C-kupéhoz viszonyítva, és csupán egy hajszálnyival marad el az E-kupé rakterétől. A 410 literes kapacitás kényelmesen elegendő a mindennapi használatra, bár a BMW M4 hátsó részében 30 literrel több tárolóhely áll rendelkezésre a holmik számára.

Ha 3 literes, soros 6 hengeres benzinmotort választanánk a CLE modellhez, két lehetőségünk nyílik: a polgári 450-es verzió vagy a jelenlegi tesztalanyunk, az AMG 53. Mindkét változat kiválóan teljesít, finom járása és lenyűgöző orgánuma már önmagában is élvezetes, de az AMG modell esetében még inkább felerősödik a dinamika, így még élénkebb hangzás és nagyobb teljesítmény vár ránk.

Az M256M motor nem csupán egy 1,5 bar nyomású klasszikus turbófeltöltőt kínál, hanem egy plusz elektromos kompresszort is, amely együttműködve lenyűgöző teljesítményt nyújt. Az eredmény 449 lóerő és 560 Nm forgatónyomaték, ráadásul 10 másodpercre akár 600 Nm is elérhető, míg a CLE 450 model esetében 381 lóerővel és 500 Nm-rel számolhatunk.

A többi CLE modellhez hasonlóan a lágyhibrid technológiával ellátott AMG változat automatikus váltója egy 23 lóerős és 205 Nm nyomatékú villanymotort rejt magában. Ez a motor nemcsak az automatikus indítás/leállítás rendszerének működését teszi simábbá, hanem néhány deciliternyi üzemanyagot is megtakarít, ezzel hozzájárulva a gazdaságosabb üzemeléshez.

A kilencfokozatú váltó olyan gyorsan, finoman és okosan teszi a dolgát, hogy csak nagyon ritkán érezni késztetést a kormány mögötti váltófülekkel történő manuális váltásra, mindenesetre a lehetőség adott.

Alaphelyzetben, Comfort módban kiváló utazóautó a CLE 53, mely a lehetőségekhez képest egész jól elnyeli az úthibákat, de természetesen sokkal inkább a szerencsésebb történelmi fejlődésű országok aszfaltján brillírozik, semmint a gyatra minőségű hazai utakon.

Majdhogynem elképzelhetetlen, de ha óvatosan vezetsz, akár 7,5-8 literes átlagfogyasztás is elérhető – a német mérnökök pedig igazán kitettek magukért a hatékonyság maximalizálása terén. Persze, az AMG modellek vásárlásának fő indoka nem éppen a takarékos üzemanyag-fogyasztás, úgyhogy mi a helyzet, ha gyorsabb tempóra kapcsolunk?

A Sport és Sport+ üzemmódokban a legizgalmasabb CLE teljesen átalakul: ilyenkor minden egyes izomrostját megfeszíti, és lenyűgözően reagál, mint egy igazi sportkocsi.

A 4,2 másodperces 0-100-as szintidő (CLE 450: 4,4 másodperc) a gyakorlatban mintha szerényebbnek érződne, köszönhetően többek közt a részben valódi, részben szintetikus motor- és kipufogóhangoknak. A végsebesség alaphelyzetben 250 km/h-ra, felár ellenében 270 km/h-ra van limitálva.

A 2 tonnás tömeg nem csekély, a BMW M4 2 mázsával könnyebb, de a CLE 53 egész jól palástolja nehézbombázó karakterét, nem mellesleg pedig jelentősen könnyebb a plugin hibrid hajtású AMG-knél.

Az élvezetes kanyarvétel egyik záloga az alapáras összkerék-kormányzás, mely maximum 2,5 fokkal fordítja el a hátsó kerekeket. A 4Matic+ rendszertől nem kell félni, nem lesz tőle unalmas sínautó a CLE: alaphelyzetben a hátsó kerekekre érkezik a kraft, melynek 50 százaléka szükség esetén az első abroncsokat is gyilkolhatja.

Ráadásul, 1 millió forintért elérhető egy exkluzív AMG Dynamic Plus csomag, amely nemcsak a versenypályára optimalizált Race üzemmódot kínálja, hanem a gumiégetésre tervezett Drift módot is, így garantáltan felejthetetlen élményeket nyújt a vezetés szerelmeseinek.

A fékrendszer jól vizsgázott a többek közt bükki szerpentinekkel is tarkított teszthét során, azt viszont a korábbi zárt pályás próba során már megtapasztaltuk, hogy az AMG-nek illene karbonfékes opciót is kínálnia.

A határokat feszegetve könnyen 15 liter fölé növelhető a fogyasztás - az igen vegyes körülmények melletti átlagfogyasztás esetünkben 10 liter körül alakult, ami szép eredmény egy nagy, nehéz és erős sportkupétól.

Az üzemanyagtartály kapacitása 65 liter, és ami igazán figyelemre méltó, hogy a plug-in hibrid C 63 és E 53 modellekhez képest itt nem szükséges a bonyolult akkumulátor töltéssel bajlódnunk.

A Mercedes-AMG CLE 53 egy kivételes autó, amely mesterien ötvözi a kényelmet és a sportosságot. Ez a kupé nem csupán hosszú utazásokra ideális, hiszen komfortos belső terével és tágas kialakításával a mindennapi használat során is remek választás. Ugyanakkor, amikor a kanyarok jönnek, a CLE 53 igazi sportautóként lép elő, minden kanyarban magabiztosan és dinamikusan teljesítve, mintha csak a versenypályán lenne.

Fényévekkel túlszárnyalta a 4 hengeres C 63-at, és még a 6 hengeres, de súlyos E 53-nál is eredményesebb. Ebben az AMG szegmensben egyszerűen nem indokolt a komplikált plug-in hibrid technológia alkalmazása.

A 170 lóerős változat kezdőára 20,2 millió forint, míg a cikk írásának időpontjában a CLE legerősebb 53-as verziója legalább 33 millió forintot kóstál. A tesztautó árcéduláján pedig 40,5 millió forint szerepel. Ha titkos tippünket keresed, érdemes megfontolnod a CLE 450-et, amely 5 millió forinttal olcsóbb, de így is lenyűgöző, 6 hengeres teljesítményt kínál, ráadásul a lomhább autók között semmiképp sem foglal helyet.

A BMW M4, a fő vetélytárs, 480 lóerős hátsókerék-hajtással büszkélkedik, és 200 kilogrammal könnyebb, ami vonzó vételt kínál 33,6 millió forintos áron. Az 530 lóerős, összkerekes Competition változatért viszont már 38,1 millió forintot kérnek el, ami szintén figyelemre méltó ajánlat.

Tudjuk, hogy a Mercedes nem marad tétlen, ha új kihívások adódnak: már egy ideje titokban zajlik a CLE 63 néven emlegetett, abszolút csúcsmodell tesztelése az utakon. Szemtanúk beszámolói alapján a jármű egyértelműen V8-as motort rejt, amely lenyűgöző hangzásával hívja fel magára a figyelmet.

Related posts