A BKK áremelésre készül: évente 880 millió forintos bevételre számítanak!


Laky Zsuzsi megrázó őszinteséggel osztotta meg tapasztalatait a bántalmazó kapcsolatáról: "A sötétlilás foltot (...) már nem volt egyszerű eltüntetni."

A BKK a fővárosi klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottság hétfői ülésén bemutatta javaslatait a fenti témákban. Az idei évre mindössze 0,7 százalékos teljesítménynövekedést terveznek, ám a fejlesztésekre rendelkezésre álló keret alig 500 millió forint. Ez a költségvetés nem elegendő a közgyűlés által javasolt bővítések megvalósítására, például a reptéri buszjárat kapacitásának növelésére. A 100E busz forgalma a várakozások szerint 15 százalékkal emelkedik idén, ami a járatsűrítéssel még kezelhető, de közelít a kapacitás határához - számol be róla a Népszava.

Amennyiben a bérletes utasok kedvezményben részesülnek, várhatóan 35%-os forgalomnövekedésre lehet számítani. Ez azonban a Deák téri végállomás kapacitásának határait meghaladja, így a vonal meghosszabbítását tervezik egészen a Nyugati pályaudvarig. A megvalósításhoz 11 új busz beszerzésére lenne szükség, amelyek 2026 végére állhatnának forgalomba. E időszak alatt a meglévő járműparkot optimalizálnák. Ezek a módosítások évente 1,4 milliárd forinttal terhelik meg a BKK költségvetését. A bérletesek számára kínált kedvezmény további 370 millió forintos hiányt eredményez, amelyet a jegyár 2500 forintra történő emelésével kívánnak kompenzálni.

A külföldi látogatókra gyakorolt hatás a legszembetűnőbb, hiszen a forgalom jelentős növekedésével számolhatunk, ami körülbelül 1 milliárd forintnyi többletet eredményezne. A cég tervei szerint a módosításokat 2026 januárjában léptetik életbe.

Az éjszakai közlekedés javítására és a metróhálózat hajnali egy óráig való működtetésére vonatkozó terveket alaposan átvizsgálták. A BKK megállapítása szerint a zsúfoltság csupán néhány belvárosi megállónál tapasztalható, főként a hétvégi időszakban. Ezzel szemben a külvárosi területeken az éjszakai utazások kihasználtsága rendkívül alacsony; az összes éjjeli utasforgalom csupán 1,2 százalékot képvisel, ráadásul mindez 1,8 százalékos költséghányad mellett valósul meg. A közlekedési hatóságok véleménye szerint jelenleg nincs elegendő éjszakai forgalom ahhoz, hogy indokolt lenne a metró üzemeltetése.

A jelenleg működő éjszakai közlekedési rendszer 47 éjszakai buszjáratból, a 6-os villamosból, valamint a 100E és 200E buszokból áll. A tervek szerint ezt a hálózatot átalakítanák, így az éjszakai buszok száma 46-ra csökkenne, de hozzáadnának 12 olyan járatot is, amelyek nappal is közlekednek. Emellett 4 további járat is indulna, amelyek útvonala hasonlítana a nappali szolgáltatásokhoz. A metrópótlók száma háromra nőne, és a kisföldalatti, valamint az 1-es és 47-es villamosok üzemideje is meghosszabbodna.

A metró üzemidejének hétvégi és ünnepnapi meghosszabbítása 30 perccel évente mintegy 20 millió forintot jelentene, míg a hétköznapokra ez a költség 140 millió forintra rúgna. Azonban a BKK nem tervezi a hétköznapi bővítést, inkább a rendszer finomhangolására összpontosítanak, amely a közeljövőben megvalósítható. A metróbuszok számára kialakítandó "folyosók" létrehozása viszont 200-500 millió forintot emésztene fel járatonként. Az eddigi két kísérleti folyosó éves működési költsége 400-1000 millió forintot jelent.

Related posts