Mindenki a titokzatos milliárdosról beszél a hatalom árnyékában - bemutatjuk Zentai Pétert.


Ritkán nyilatkozik, orosz és kormányközeli kapcsolatokról suttognak körülötte, miközben cégbirodalma mostanra több mint 100 vállalatot foglal magába - Zentai Péter, a Hilaris Hotels szállodalánc tulajdonosa most betekintést enged üzleti filozófiájába, nyíltan beszél kapcsolati hálójáról és arról, miért látja Magyarország gazdasági helyzetét stabilnak, miközben a hazai lakhatási válság méretét nagyságrendileg 350 ezer hiányzó lakásra becsüli.

Zentai Péter neve eddig nem volt gyakori a közbeszédben, ám az általa vezetett több mint 100 vállalat kulcsszereplővé vált a magyar ingatlanpiacon és szállodaiparban. Ő az egyik olyan ritka figura, aki a 90-es évek óta ügyesen át tudta hidalni a különböző gazdasági ciklusokat és politikai rendszereket. Terjeszkedése folytatódik: jelenleg Ausztriában építi tovább cégei sikerét.

Lapunk jövőbeni elképzelései mellett szeretnénk megosztani Önökkel, hogy:

Neve 2010 után egyre gyakrabban merült fel az üzleti fejlesztések területén. Milyen mértékben attribuálhatóak a sikerei a kormányzati kapcsolatrendszerének?

A kapcsolati tőke a világon mindenhol meghatározó az üzleti életben. A nemzetközi multik is rendelkeznek kormányzati összeköttetésekkel Magyarországon, de ez Németországban és az Európai Unió más tagállamaiban is hasonlóan működik. A hosszantartó üzleti siker alapja a korrekt és kiegyensúlyozott kapcsolatrendszer - minden irányban. Ez természetesen a magyar kormánnyal való viszonyra is igaz, a politikával őszinte és tisztességes párbeszédre törekszünk.

Volt közvetlen üzleti kapcsolata a kormányzattal, vagy inkább a vállalkozásai piaci megrendelésekre támaszkodtak?

A kormányzattal közvetlen kapcsolatban nem állunk, üzleti tevékenységünket más alapokra helyezzük. Soha nem vettem részt közbeszerzési pályázatokon, és nem építettem sem utakat, sem hidakat, sem vasutakat. Minden építési és ingatlanfejlesztési projektünk a piaci viszonyok keretein belül, profitorientált módon valósul meg.

A marcali szállodafejlesztés átvétele sokak számára váratlan volt, mivel sokan egy nehezen irányítható, sőt, egyesek szerint garantáltan veszteséges projektnek tartották. Mi motiválta mégis a döntéshozókat, hogy ezt a kihívást vállalják?

Szeretném kifejteni a véleményemet, miszerint nem tartom bukott projektnek ezt az ügyet. Hosszas számításokat végeztünk annak érdekében, hogy eldöntsük, érdemes-e átvenni a beruházást vagy sem. Végül arra a következtetésre jutottunk, hogy érdemes áttervezni és újra kalibrálni a projektet, majd később megnyitni. Fontos hangsúlyozni, hogy a kormányzatnak ehhez semmi köze nincs.

Mégis felfedezhető benne egy fideszes, kormányzati kapcsolódás.

A marcali szállodafejlesztés valójában még a Fidesz-kormány előtt kezdődött, az MSZP-kormány idején. A projekt elindításában kulcsszerepet játszott a marcali Suchman Tamás, akinek a közbenjárásával a beruházás első 50 százaléka megvalósult. Az akkori tulajdonos jelentős állami és uniós támogatásban részesült.

A marcali projekt kapcsán, mint tulajdonos, fontos hangsúlyozni, hogy egyetlen forint állami támogatásban sem részesültünk. Ennek ellenére minden kötelezettségünket maradéktalanul teljesítettük: minden vállalkozónak kifizettük a járandóságát, valamint visszatértettük az államnak és az Európai Uniónak a korábban kapott támogatást, mivel a projekt végül nem valósult meg. Ebből a szempontból valóban "bukó" beruházásnak tekinthető, de mi mégis láttunk benne lehetőségeket, ezért elkötelezettek vagyunk a szükséges fejlesztések elvégzése iránt.

A sajtó többször is foglalkozott a kormányhoz közeli üzletemberek és a kormányzat közötti kapcsolatokkal. Vajon tényleg léteztek ilyen együttműködések?

Korábban üzleti kapcsolatban álltunk, ám számomra ezek a kapcsolatok kizárólag üzleti alapokra épülnek. Tiborcz Istvántól több ingatlant vásároltam, és a tranzakciókat mindig korrekt módon bonyolítottuk le. Minden megállapodást teljes mértékben betartottunk, ami egyértelműen tükrözi a két gazdasági szereplő közötti tiszta és átlátható üzleti együttműködést.

Fontos tisztázni, hogy nincs köztünk versenyhelyzet. Ő egy jóval magasabb kategóriában tevékenykedik és elsősorban Budapestre fókuszál. Míg mi főként négycsillagos szállodákat fejlesztünk, ő az ötcsillagos, executive kategóriában mozog.

A neve gyakran összefonódik Ruszlán Rahimkulovéval, a hírneves orosz oligarchával, aki Megdet Rahimkulov fiaként ismert. De vajon milyen valós kapcsolat fűzi őket egymáshoz?

Baráti és üzleti kapcsolatom van ezzel az emberrel, akivel már közel másfél évtizede dolgozunk együtt. 2011 óta ismerjük egymást, és azóta számos közös projektet valósítottunk meg. Ő Magyarország egyik jelentős befektetője, aki évtizedek óta formálja a piaci környezetet. Édesapja a kilencvenes évek elején érkezett hazánkba, míg Ruszlán maga 1996 óta él itt, büszke magyar állampolgárként.

A médiában azonban gyakran kedvezőtlen színben tüntetik fel.

Az én képem róla az, hogy egy nagyon jó ember. Tökéletesen beszél magyarul, átlagos, a lehetőségeinél jóval szerényebb életet él Budapesten, és semmiféle olyan rémtörténet nem fűződik a nevéhez, mint amik megjelentek róla. Ugyanakkor kemény üzletember ő is, mindig a racionális és tiszta fejjel hozott döntések dominálnak nála. A Rahimkulov család már a 90-es és a 2000-es években is meghatározó volt, ugyanazzal a befolyással rendelkeztek 2010 előtt is, meg után is.

Ha már a médiát érintjük, szeretném megosztani veletek, hogy rendszeresen érkeznek hozzám sajtómegkeresések. Korábban mindig igyekeztem részletes és korrekt válaszokat adni ezekre. Azonban sajnálatos módon sok esetben a válaszaim vagy nem jelentek meg teljes egészében, vagy pedig teljesen eltorzították azokat, mindenféle tisztázó kérdés nélkül. Szeretném világosan kijelenteni, hogy ha ez az interjú nem tükrözi hűen a beszélgetésünket, akkor a jövőben nem fogok válaszolni az Index megkereséseire.

Térjünk vissza arra a gondolatra, hogy amennyiben helyesen értelmezzük, a politikai és gazdasági környezet változásaitól függetlenül a hosszú távú tervezés jellemzi a magyarországi helyzetet?

Mi most is itt vagyunk, 20 évvel ezelőtt is itt voltunk, és szeretnénk 20 év múlva is itt lenni.

Úgy tűnik, hogy kizárólag orosz partnerekkel folytat üzleti tevékenységet.

Vártam ezt a kérdést. Sokan mondják, hogy oroszbarát vagyok, de az üzleti életben köztudott, hogy nemzetközi szereplő vagyok. Kínai, arab, izraeli, vietnámi, török és amerikai befektetőkkel is dolgozom, de Ukrajnából is vannak partnereink és az Európai Unióban is vásárolunk ingatlanokat, üzemeltetünk szállodákat. Számunkra nem számít a vallási, nemzeti vagy kulturális hovatartozás, a közös üzleti célok a legfontosabbak. Számomra nem a nemzetiség vagy a vallási hovatartozás dönt, hanem a tisztességes, becsületes hozzáállás.

Azt állítja, hogy döntéseit sem a kormány, sem pedig más külső hatások nem befolyásolják.

Bárki is kételkedik, a lényeg pofonegyszerű: amikor egy kiváló üzleti lehetőség kerül a látószögembe, amely értéket teremt és megfelelő hozamot ígér, akkor kész vagyok belevágni – függetlenül attól, hogy a partner milyen háttérrel bír, amennyiben megbízhatónak bizonyul. A sikeres üzlet, a kölcsönös előnyök és a tisztesség mindig fontosabbak számomra a külsőségeknél. Számomra elengedhetetlen, hogy egy üzleti kapcsolat minden résztvevő számára jövedelmező és korrekt legyen. Ha bármelyik fél számára nem nyújt megfelelő értéket, vagy rossz érzésekkel távozik, akkor az együttműködésnek nincs értelme – ilyet sosem szabad erőltetni.

Ez olyan, mintha egyetértene azzal a kormányzati nézettel, hogy az üzletnek nincsenek ideológiai kötődései.

Teljes mértékben osztom ezt a véleményt: Magyarország jelenlegi helyzete valóban páratlan lehetőségeket rejt magában. Hazánk kivételes pozícióban van, hiszen szoros kapcsolatokat ápol szinte minden jelentős globális szereplővel, beleértve az Egyesült Államokat, Kínát, Indiát, az arab országokat, Izraelt, Törökországot, sőt még Oroszországot is. Ez a helyzet különleges esélyt nyújt számunkra, amelyet, ha ügyesen kihasználunk, Magyarország hosszú távon komoly nyertessé válhat az egyre kiszámíthatatlanabb világgazdasági környezetben. Ugyanakkor a háború olyan kihívások elé állított minket, amelyekre korábban nem is gondoltunk. A valódi jóléthez békére van szükség, hiszen csak ez teremt alapot a fejlődéshez.

Az építőipar jelenleg mélyreható transformáción megy keresztül, amely számos aspektusban érezhető az ingatlanpiacon. Az utóbbi években tapasztalható változások közé tartozik a fenntarthatóság iránti fokozott figyelem, valamint az új technológiák és innovatív építési módszerek térnyerése. Az okosotthonok és a digitális megoldások egyre népszerűbbé válnak, így a vásárlók elvárásai is megváltoztak. Ezen kívül a globális gazdasági hatások, mint például a COVID-19 járvány, új kihívások elé állították az iparágat, ami a kereslet és a kínálat dinamikájának átalakulásához vezetett. Az ingatlanárak emelkedése és a lakhatási lehetőségek szűkülése mellett a városi és vidéki területek közötti eltérések is figyelemre méltóak. Az ingatlanpiac tehát nem csupán a fizikai struktúrák változásairól szól, hanem a társadalmi igények és a gazdasági környezet alakulásáról is.

A 90-es évek óta mélyen elkötelezett vagyok az ingatlanpiac iránt, hiszen már közel három évtizede foglalkozom ingatlanvásárlással, -fejlesztéssel és -értékesítéssel. Ez idő alatt számos érdekes és jelentős változást tapasztaltam, nemcsak Magyarország területén, hanem az egész európai kontinensen és azon túl is. A globalizáció és a technológiai újítások olyan lendületet adtak az ingatlanszektornak, hogy kétségtelenül ez az iparág mutatta az egyik legdinamikusabb fejlődést az összes közül. Különösen figyelemre méltó, hogy a mesterséges intelligencia új kihívások elé állítja az ingatlanfejlesztést, különösen a tervezési folyamatok terén, ahol az innovációk és a kreatív megoldások kulcsszerepet játszanak.

Ebben a változó világban milyen szempontok alapján dönt egy-egy új ingatlanfejlesztés elindításáról?

Munkám során mindig figyelembe veszem a lokációt, a számokat, a megtérülést, a finanszírozási lehetőségeket és az eladhatóságot. Az Idom Csoport, amelyet 11 éve építünk, tökéletes példája annak a filozófiának, amit követek: hitel felvétele nélkül, a megtermelt eredményünket visszaforgatva dolgozunk. Ez a szemlélet különösen fontos számomra, mert az Idom Csoport mára több mint 10 vállalatból áll, még néhai édesapámmal és két akkori üzlettársammal alapítottuk. Ha egy konkrét ingatlanfejlesztést kellene kiemelnem, az a 2013-as III. kerületi, Kenyeres utcai társasházi projekt, amely különösen közel áll a szívemhez.

Ez a projekt számomra nem csupán egy ingatlanfejlesztési kezdeményezés, hanem egy olyan vízió életre keltése, amely harmonikusan ötvözi a közösségi értékeket és a művészi érzékenységet. Külön kiemelném a Beluga-projektet, amely a XIII. kerület szívében, az Árpád híd közvetlen közelében, a Dagály stranddal szemben fog megvalósulni. Mi magunk vagyunk a projekt tulajdonosai, generálkivitelezői és értékesítői is. Néhány hónapon belül terveink szerint már 100%-ban értékesíteni fogjuk a projektet, amely több mint 40 milliárd forintos árbevételt hoz számunkra.

A fővárosban, Magyarországon egyre égetőbbé válik a lakhatási válság problémája, amelyet a kormány is elismert. Szakmai szempontból a helyzetet komplexen kell vizsgálni. A megfizethető lakások hiánya, a bérleti díjak folyamatos emelkedése és a munkaerőpiac dinamikája mind hozzájárulnak a válság fokozódásához. A város gyors urbanizációja és a lakásépítési projektek lassúsága miatt sok fiatal és család kényszerül arra, hogy elhagyja a fővárost, vagy olyan környékekre költözzön, ahol a lakhatás még elérhető. A kormányzati intézkedések, mint például a lakástámogatások vagy a bérlakás-programok, fontos lépések, de a megoldáshoz átfogóbb, hosszú távú stratégiákra is szükség van, amelyek figyelembe veszik a fenntarthatóságot és a társadalmi egyenlőséget is. A szakemberek szerint elengedhetetlen lenne a közlekedési infrastruktúra fejlesztése, valamint a közszolgáltatások bővítése az agglomerációban, hogy a főváros körüli települések vonzóbbá váljanak. Ezen kívül a lakásépítési szabályozások egyszerűsítése és a középkategóriás lakások kínálatának növelése is kulcsfontosságú lehet a probléma enyhítésében.

Érzékeljük a válságot és ezt régóta jelzem is. A magyar lakáspiacról hozzávetőlegesen 350 ezer új lakás hiányzik. Emellett minden évben körülbelül 15-20 ezer lakással kevesebbet építünk, mint amennyi szükséges lenne egy modern, korszerű és élhető városhoz. Nemhogy zárulna az olló, hanem nyílik. Egyre drágább az építőanyag, a telkek és a fejlesztések nehezen indulnak el. A magas kamatkörnyezet, a COVID-járvány, a háború kitörése, majd az energiaválság - olyan problémákkal kellett szembesülnünk az elmúlt öt évben, ami százévente egyszer fordul elő. Ilyenkor nagyon nehéz tervezni.

Hozzájárulna a helyzet javulásához, ha a kormány önkormányzati lakások építésébe kezdene?

A kulcs a béke lesz, és ezt őszintén mondom. Mindannyian alapvetőnek gondoljuk a stabil és kiszámítható környezetet a gazdasági fejlődés és a hosszú távú tervezés szempontjából. A tartós és fenntartható megoldásokhoz elengedhetetlen, hogy a nemzetközi környezet is stabil legyen. Az építőiparban, ahol a tervezhetőség alapvető követelmény, a "tervezhető" időtáv minimum három évet jelent. Ha az üzleti tervet egy adott pillanatban elkészítem, meghatározott anyagárakkal és költségekkel, akkor azoknak stabilnak és kiszámíthatónak kell maradniuk az elkövetkező években.

Egy frappáns példa, ami jól szemlélteti a helyzetet: amikor kitört a háború, a vas ára 60-90 forintról egy szempillantás alatt 960 forintra emelkedett. Az efféle drámai ármozgások olyan mértékű bizonytalanságot teremtenek, hogy még a legprecízebb számítások is gyökeresen megváltoznak. Ilyen instabil környezetben lehetetlen reálisan tervezni. Ez a helyzet világosan rámutat arra, hogy a gazdaság stabilitásának kulcsa nem csupán a helyi tényezők, hanem a nemzetközi viszonyok megbízhatóságában is rejlik.

A béke a stabil környezet alapköve, hiszen nélküle a gazdaság bármely szegmense folyamatosan válságokkal és kiszámíthatatlan ingadozásokkal néz szembe. Ez nem csupán politikai nézőpont, hanem közgazdasági és alapvető emberi logika: a fejlődéshez elengedhetetlen a béke megléte.

A turizmus világában, ahol a szállodák szinte egyik napról a másikra bukkannak fel, számos új kihívás várja a szakmát. Milyen meglátásai vannak a szektor aktuális állapotáról?

Első lépésként érdemes visszatekinteni a turizmus világára, amely az utóbbi években számos gazdasági kihívással nézett szembe. A COVID-19 által kiváltott válság kétségkívül a legnagyobb csapás volt, amit ez az iparág valaha is elszenvedett. Nem találunk más szektort, amely ennyire drámai mértékben érezte volna a hatásait, mint a turizmus.

A bevétel nélküli működés miatt szinte lehetetlen volt fenntartani a személyzetet, és továbbra is fedezni a béreket, adókat, járulékokat, valamint a karbantartási és rezsiköltségeket. Ezt követően érkezett az energiaválság, amely újabb terhet rótt a szállodákra, ahol akár tizenháromszoros gázszámlák is érkeztek, ami gyakorlatilag kifizethetetlen volt. Mostanra szerencsére javult a helyzet, és látszódnak a pozitív irányú változás jelei is, azonban ebben a szektorban is elengedhetetlen fontosságú a béke.

A Covid-járvány legnehezebb időszakában, 2020-2021 között, amikor a lezárások és a bizonytalanság mindenkit próbára tettek, különösen fontosnak tartottuk, hogy maximálisan támogassuk cégcsoportunk minden dolgozóját és családját. A nehézségek ellenére is garantáltuk számukra a 100%-os bért, és több alkalommal rendkívüli jutalmazásban részesítettük őket, hogy érezzék a megbecsülésünket, törődésünket, figyelmünket és azt a bizalmat, amelyet irántuk táplálunk.

Cégcsoportunk határain túl is felelősséget vállaltunk az általunk üzemeltetett ingatlanokban dolgozó bérlői és alvállalkozói cégek munkatársai iránt. Amikor értesültünk arról, hogy néhány vállalat jelentős levonásokat hajtott végre munkavállalóinál, mi, noha nem volt kötelező, mindent megtettünk az érintettek segítése érdekében. Ezzel nem csupán anyagi támogatást nyújtottunk, hanem a legfontosabb értékünket, az emberséget és az együttérzést is megpróbáltuk kifejezni feléjük.

Lázár János építési és közlekedési miniszter szerint a sikeres vállalkozóknak válságos időkben különösen kötelességük visszaadni a társadalomnak. Hogyan látja ezt a kérdést?

Hasonlóképpen látom. Mi nem alapítványokon keresztül támogatjuk a közösséget, hanem közvetlenül a munkavállalóinkon keresztül. Tavaly például fél évig 100 százalékos munkabért biztosítottunk minden munkatársunknak a szállodafelújításunk okozta bezárás alatt. A munkavállalóink támogatása és a számukra nyújtott gondoskodás kiemelt fontosságú, és mindig arra törekedtem, hogy a legkomfortosabban érezzék magukat, Ausztriában egyedülálló módon lakhatást is biztosítunk nekik.

A sikerünk kulcsa az ő munkájukban rejlik, és büszke vagyok arra, hogy több mint tíz éve dolgozom együtt a kollégáimmal, akikkel kialakítottunk egy erős, bizalmon alapuló kapcsolatot. Tagadhatatlan, hogy az egyik legnagyobb kihívás a legjobb munkavállalók megtartása, különösen egy ilyen turbulens piacon, ahol a konkurencia folyamatosan keresi az új tehetségeket. Fontos, hogy a pénz mellett tiszteletet, fejlődési lehetőséget és közös célokat is biztosítsunk számukra.

Vállalataink már hosszú évek óta elkötelezetten állnak az állatmenhelyek szolgálatában. Az állatvédelem kiemelkedően fontos számunkra, ezért folyamatosan nyújtunk anyagi és tárgyi támogatást a helyi menhelyeknek. Legyen szó élelmiszer-ellátásról, szükséges eszközökről vagy éppen önkéntes munkáról, mindig ott vagyunk, hogy segítsünk. Meggyőződésünk, hogy a társadalmi felelősségvállalás nemcsak a közösségünk, hanem a rászoruló állatok védelmét is magában foglalja.

A Hilaris Hotels szállodalánc tulajdonosaként aktívan részt vesz a turisztikai szektorban. Vállalkozása sikerét egy jól átgondolt stratégiának köszönheti, amely magában foglalja a helyi kultúra és tradíciók integrálását a szállodai élményekbe, a fenntarthatóságra helyezett hangsúlyt, valamint a vendégélmény folyamatos fejlesztését. A Hilaris Hotels nem csupán szálláshelyeket kínál, hanem autentikus élményeket is, amelyek révén a látogatók mélyebb kapcsolatot alakíthatnak ki a célállomásaikkal. Ezen kívül a szállodalánc innovatív marketingmegoldásokkal és digitális platformok kihasználásával érte el, hogy a vendégek folyamatosan visszatérjenek, és ajánlják a Hilaris Hotels márkát másoknak is.

A Hilaris Hotels szállodalánc megalapításakor egy eddig alulreprezentált piaci szegmensre összpontosítottunk, amely új lehetőségeket kínált a hazai turizmusban. Jelenleg tizenegy ingatlannal büszkélkedhetünk a márkánk alatt, hat Magyarországon és öt Ausztriában helyezkedik el. Azonban a Hilaris csupán a kezdet, hiszen számos további szállodai tulajdonunk is van, amelyek jelenleg függetlenül működnek a Hilaris márkától. A jövőben azonban elképzelhető, hogy ezen ingatlanok struktúráját és arculatát is optimalizáljuk, hogy még jobban szolgálhassuk vendégeink igényeit.

Ausztriában erős piaci jelenlétet építettek ki. Mi különbözteti meg az ottani működésüket a magyarországi modellhez képest?

A vállalatcsoportunk ausztriai terjeszkedése kiemelkedő jelentőséggel bír, mivel egy innovatív üzleti modellre épít, amely már most is figyelemre méltó pénzügyi teljesítményt mutat. Egyedi helyzetünket az adja, hogy tudatosan építünk a magyar munkavállalókra, hiszen személyzetünk 98%-a magyar nemzetiségű. Ez a megközelítés versenyelőnyt biztosít számunkra, mivel ügyfeleink 80-85%-a szintén magyar, így még inkább képesek vagyunk a piaci igényekre reagálni.

Létesítményeinkben lehetőséget biztosítunk arra, hogy vendégeink bármilyen speciális igényüket – mint például a gluténérzékenységet vagy különféle allergiákat – anyanyelvükön osszák meg velünk, ezzel is fokozva kényelmüket. A kulturális azonosságunk előnyt jelent a programok tervezésében és az élményelemek kidolgozásában is. A magyar családok igényeit és preferenciáit a helyi szakemberek képesek a legautentikusabb módon felmérni és kielégíteni. Ezt a megközelítést a vendégértékelések is megerősítik, amelyek tanúsítják a szolgáltatásaink minőségét.

Milyen különleges akvizíciós stratégiákat tervez a Hilaris Hotel szállodalánc vezetősége a közeljövőben?

Portfóliónk folyamatosan bővül. Csak ebben a hónapban négy új egységgel gazdagodik a Hilaris Hotels hálózat, ami jelentős lépést jelent piaci pozíciónk megerősítésében. Párhuzamosan tárgyalásokat folytatunk további ausztriai akvizíciókról, valamint több potenciális hazai, vidéki lokációval is foglalkozunk. Ausztriai jelenlétünk további fejlesztése kiemelt prioritást élvez, ottani üzleti modellünk rendkívüli sikere miatt.

Egy ismert séfet, Krausz Gábort is leigazolták a Hilarish Hotels-hez. Ez miért volt fontos?

A Hilaris Hotels márkája számára a gasztronómiai élmények kiemelkedő szerepet játszanak. Stratégiánk szívében egy exkluzív étkezési élmény és professzionális catering szolgáltatás kialakítása áll, amelyhez elengedhetetlen volt egy kivételes executive chef alkalmazása. Csak egy ilyen szakember tudja biztosítani azt a prémium szintű minőséget, amely megkülönbözteti szállodáinkat a piacon, és amely szervesen összefonódik a Hilaris Hotels identitásával. Ez a magas szintű elkötelezettség minden egyes hotelünk kínálatában megjelenik, garantálva a vendégeink számára az egységes és kiemelkedő kulináris élményeket.

Related posts