Milyen autó a legideálisabb választás a család számára? Itt a megoldás!
A családok sokszínűsége és igényeik változatossága alapján számos autótípus áll rendelkezésre, hogy megfeleljenek a különböző életstílusoknak. Melyik autófajta lesz a legmegfelelőbb választás mindenkinek?
A családi autók világában rengeteg választási lehetőség vár ránk a piacon, de a crossoverek, ötajtós modellek és kombik mellett a különböző méretű SUV-k, kisbuszok és emelt tetős egyterűek közötti döntés nem mindig egyszerű feladat. A CarNet összeállítása éppen ezért nyújt hasznos útmutatást, hogy megkönnyítse a választást.
Vannak emberek, akiknek a komfortérzetét az teszi teljessé, ha az évente csak egyszer-kétszer adódó feladatok kényelmes megoldására méretezik a család egyetlen vagy fő autóját. Például nyaralás közben egy-két hétig, esetleg disznóvágás idején használják csak ki az autó teljes szállítókapacitását, de olyan autóra vágynak, ami ekkor sem szorítja kellemetlen korlátok közé őket.
Teljesen érthető, hogy sokan a hétköznapi élet kihívásaihoz igazítják az autóválasztásukat. Mindenkinek megvan a saját szempontja, amely alapján dönt, és ezáltal a választásuk egyedi és személyre szabott. Az ilyen döntésekhez sokszor nehéz külső szemlélőként tanácsot adni, hiszen mindenki más prioritásokkal és igényekkel rendelkezik.
Fontos mérlegelni az autó méretének kiválasztását, figyelembe véve, hogy milyen gyakran és milyen előnyökkel vagy hátrányokkal jár egy kisebb vagy nagyobb jármű fenntartása. Ha valaki nap mint nap küzd azzal, hogy nincs elegendő parkolóhely az iskola, óvoda, munkahely vagy az otthona közelében, és az éves utazási statisztikája alapján ritkán tesz meg hosszabb távokat, valószínűleg jobban jár egy kompakt autóval, mint például egy hibrid Ford Mondeo kombival.
Egy autó hosszhátrányát részben kiegyenlíthetjük jól variálható utastérrel. Az átrendezhetőségben jeleskedő kis egyterűek majdnem mindegyike kiveszett időközben az újautó-kínálatból, lásd a Ford B-Maxot, a Nissan Note-ot, az Opel Merivát vagy a Toyota Yaris Versót, de belső téri erényeiket részben megörökölték az utódlásukra kifejlesztett kis SUV-k. A Citroën C3 Picasso hagyta űr betöltésére is hivatott C3 Aircross vagy a Grand Modus szerepét is betölteni képes Renault Captur jó példa erre.
4227 milliméteres hosszúságával a Captur nagyjából 12-25 centiméterrel rövidebb a kompakt autóknál, ám csomagtere alapesetben is 422 literes, ami az alsó-középkategóriában is jónak számít. A Captur átvette a Modus Triptic hátsó ülésrendszerének egyik legvonzóbb sajátosságát, a hosszirányú állítást. A hátsó üléspad előretolása csak pár mozdulat, amivel 536 literesre növelhető a csomagtartó. Az autó így igen nagy csomagteret nyújthat, ha épp arra van szükség, de megőrzi kompakt, helytakarékos felépítését.
A Citroën C3 Aircross is rendelhető hosszirányban, 15 centiméteres távolságon állítható hátsó üléspaddal, ami hátsó kartámasszal vagy több más felszereléssel együtt, többféle csomagban és belső kivitellel elérhető az autóhoz. A csomagtér 410 és 520 liter között változtatható. A vagány SUV különlegessége, hogy előrehajtható utasoldali üléstámlával is megvásárolható. A jobb első és az egyik hátsó ülés támlájának ledöntésével 2,4 méteres tárgyakat is elnyel a 4160 mm-rel cseppet sem hosszú autó.
Nincs már Honda Accord, Nissan Primera, Toyota Avensis, kifutott a Ford Mondeo és a lépcsős hátú VW Passat: nagyon megfogyatkoztak a volumenmárkáknál a középkategóriás autók. A Citroën C5-X-nek és a Peugeot 508-nak alig maradt vetélytársa a méretkategórián belül. Ezen a két modellen kívül a kombiban gondolkodóknak a kompakt kategória autóit lehet ajánlani.
Nem véletlen, hogy a kombik évtizedek óta a családok kedvenc autói közé tartoznak. Az aszfaltjáró terepjáróknál alacsonyabb építésük hozzájárul a kedvezőbb légellenálláshoz, így csökkentve a fogyasztásukat. Ráadásul, hosszúságukhoz viszonyítva kiemelkedő csomagtérrel bírnak. A legtöbb modellnél a csomagtér volumene 500-550 liter között mozog: például a Ford Focus kombi 608-1653 literes kapacitással rendelkezik, míg a Hyundai i30 kombi 602-1650 litert kínál. A Peugeot 308 SW pedig, akár benzines, akár dízel változatban, 609-1634 liternyi csomagot tud befogadni.
A Toyota Corolla Touring Sports alapvetően 581/596 literes csomagtartóval rendelkezik, amely lehajtott hátsó üléstámlákkal 1591/1606 literre bővíthető. Érdemes megjegyezni, hogy a kisebb érték, 15 liter különbséggel, a 2,0 literes hibrid verzióra vonatkozik. Ezzel szemben a Dacia Jogger még tágasabb rakodóteret kínál: ülésszámtól függően a csomagtartó kapacitása 506/607 liter között mozog, és akár 1819 literre is bővíthető, ha a hátsó üléseket lehajtjuk.
A kombik egyik kiemelkedő előnye, hogy a náluk kisebb vagy hasonló SUV-modellekhez képest kisebb átmérőjű keréktárcsákkal és gumiabroncsokkal is esztétikusan mutatnak. Például a Hyundai i30 kombi alapfelszereltsége 15-16-17 colos kerekeket kínál a különböző kivitelekhez, és igény szerint akár 18 colos kerekek is elérhetők extraként.
A modern, öntöltő hibrid hajtású Nissan Juke most már elérhető különféle kerékméretekkel, amelyek a 17-től egészen a 19 hüvelykig terjednek. Ezzel szemben a szériafelszereltségű Qashqai esetében a kerékátmérők 17 és 20 hüvelyk között mozognak. A nagyobb keréktárcsák mellőzése kedvező hatással lehet az autók rugózására és gördülési komfortjára, ami részben a rugózatlan és rugózott tömeg arányának javulásának köszönhető. A fizika törvényei pedig nem ismerik a kibúvókat – így a kényelmesebb utazás garantált!
Magyarország úthálózata különös figyelmet fordít a keréktárcsák és a gumik sérülésveszélyének minimalizálására, különösen a kisebb méretek esetében. A nagyobb felnik és a széles, peres gumiabroncsok viszont előnyöket is kínálnak: rövidebb fékutat biztosíthatnak, és esztétikai szempontból is vonzóbbá tehetik járművünket. Minden alkalommal, amikor az autóhoz közelítünk, örömmel tölthet el minket a megjelenésük.
A moduláris térrel rendelkező, car derived van-ként vagy nagy belső terű kombinaként ismert autók igazi sokoldalúságot képviselnek a családi közlekedés világában. Ezek a járművek nem csupán praktikusak, hanem szoros kapcsolatban állnak egy furgon testvérmodellel is, amely a megbízható áruszállítást szolgálja. Az ilyen autók robusztus technikai megoldásaiknak köszönhetően képesek elviselni a jelentős terhelést, így ideális választást jelentenek a mindennapi használat során, legyen szó családi kirándulásról vagy a hétvégi bevásárlásról.
A kategória igazi ikonjai közé tartozik a Citroën Berlingo, valamint a Ford Tourneo Connect, nem szabad elfelejteni a Peugeot Partnert leváltó Riftert sem, amely szintén népszerű választás a hazai piacon. A Toyota Proace City Verso is egyre inkább felkapott, hiszen számos előnyös tulajdonsággal büszkélkedhet. Korábban hátrányként emlegették a gyengébb zajcsillapítást és a kevésbé prémium belső anyaghasználatot, ám a modern moduláris megoldásoknak köszönhetően ezek a különbségek mára jelentősen csökkentek.
Ezek az autók közös vonása a rendkívül rugalmas és sokoldalú belső tér, amely könnyedén átalakítható az igények szerint. A csomagtartó tágassága lenyűgöző, és tele van olyan praktikus megoldásokkal, amelyek minden apró részletre figyelmet fordítanak, beleértve a különféle tárolóhelyeket is. Csomagterük szinte bármilyen foglalkozás vagy hobbitevékenység igényeit maximálisan kielégíti, legyen szó akár kerékpározásról, akár siklóernyőzésről.
A 4425 milliméteres, normál hosszúságú Ford Tourneo Connect alaphelyzetben is több mint egy köbméteres csomagteret nyújt a gyári adatok szerint, az 1029 literes térfogat 1838 literesre bővíthető. Az autók használati értékét növelheti a külön nyitható hátsó szélvédő, így szűk helyen vagy pár csomagért nem kell a hatalmas hátsó ajtót felnyitni.
Ha öt főnél több utasra van szükség, a lehajtható harmadik üléssor kínál lehetőséget. Ennek a plusz résznek az ára változó, általában körülbelül 300 ezer forintért rendelhetők a két extra ülés. Az autó típusa dönti el, hogy ezek a helyek mennyire kényelmesek gyermekek számára, vagy esetleg felnőttek is jól elférnek-e a harmadik sorban. Általában a kisebb gyermekek és alacsonyabb felnőttek számára ideálisak ezek az ülések rövid távú utazásokhoz, viszont a Dacia Jogger, amely a Dokkert váltja, már a harmadik üléssorban is biztosít elegendő teret és kényelmet a felnőttek számára.
A hosszított modulegyterűek népszerűsége folyamatosan nő, különösen a három üléssoros modellek esetében, ahol a normál méretű kivitelekhez képest sokkal jobb helykihasználást biztosítanak. A hátsó ülések mögötti csomagtartó mérete gyakran nem elegendő a nagyobb csomagok számára, de a hosszabb változatok ezt a problémát könnyedén megoldják. Ezek a járművek valódi csarnokként szolgálnak, kínálva a maximális utas- és csomagteret. Például a Ford Grand Tourneo Connect, amely 4825 milliméter hosszú, a harmadik üléssor mögött 322 literes csomagtartóval rendelkezik. Ez a tér a hátsó ülések leengedésével akár 1287 literre is növelhető, míg ha csak az első két ülést használjuk, akkor a csomagterünk akár 2620 literes is lehet. Hasonlóan figyelemre méltó a Toyota Proace City Versó, amely az ötszemélyes változatával 1529-2761 liter közötti csomagtérkapacitást kínál, míg a nyújtott verzió akár 2950 literes tárolóhelyet is biztosít.
A kisbuszok igazi csodák a nagycsaládok és a munkához szükséges fuvarozás világában. Az ülések száma alapján 6, 7, 8 vagy akár 9 személyes változatok közül választhatunk, így mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbb modellt. Érdekes módon, az árak fordított arányban állnak az ülések számával: míg a luxuskivitelű, hatszemélyes buszok – amelyek akár megfordítható középső fotelekkel is elérhetők – általában drágábbak, addig az egyszerűbb elrendezésű, 2+1 elöl, és 3-3 üléses középső és hátsó sorral rendelkező változatok kedvezőbb áron beszerezhetők.
A plusz egy férőhely néha kifejezetten hasznos lehet, de gyakran a kényelmetlenebb, korlátozottan állítható első utasülés árnyékában érkezik. Sok család számára a szeparált első ülések jobban megfelelnek, mint az üléspad, hiszen bár középen még elférhet valaki, a kézi váltó miatt ez a megoldás gyakran zavaró lehet a vezető számára váltáskor. Az önálló ülések nem csupán kényelmesebbek, hanem egy másik nagy előnyük, hogy az autó belsejében hátra is lehet lépni, így nem szükséges kiszállni a kocsiból, ha valamiért át kell menni a hátsó ülésekhez.
Családi használatra a két hátsó tolóajtós változatot ajánljuk, mivel ha csupán a jobb oldalon található tolóajtó, az tűzeset esetén megnehezítheti az utasok evakuálását. Ezen kívül, ha az autó jobb oldala sérülne egy ütközés során, az is további problémákat okozhat.
Bár a többféle tengelytávval megrendelhető kisbuszok kolosszális belső tere, kényelmes lábtartást és jó kilátást biztosító magas üléspadja közös, az egyes verziók felszereltsége nagyon különböző. A burkolatlan lemezes, pozdorjabetétes munkaautók nagy hátránya, hogy fűtésük és szellőzésük is minimális, hiányozhat a fűtőlevegő hátravezetése, így télen vacognak a lábtól fázó utasok. A kisbusz kiválasztásakor érdemes arra is figyelni, van-e nyitható ablak a tolóajtóban, illetve kibillenthető pillangóablak hátul. A vezetőfülkétől hátrafelé nyithatatlan oldalablakok jelentősen rontják az utasok kényelemérzetét, és civódásra adnak okot a helyek elosztásakor.




