Merész döntést hozott a világ egyik legnagyobb hadereje: teljesen felújítja MIG vadászgép-flottáját.


India védelmi minisztériuma bejelentette, hogy megállapodást kötött a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) vállalattal, amely keretében 97 darab Mk1A típusú könnyű harci repülőgép beszerzésére kerül sor. A megállapodás 68 egyszemélyes vadászgépet és 29 kétüléses típust foglal magában. A HAL egy állami tulajdonú védelmi ipari cég, amely kulcsszerepet játszik az ország légierőjének fejlesztésében. A minisztérium tájékoztatása szerint a repülőgépek szállítása 2027-28 között kezdődik, és a teljes folyamat hat év alatt valósul meg.

Új-Delhi határozottan komolyan veszi a szomszédos Pakisztánból érkező fenyegetéseket, amelyeket egyre növekvő kockázatként értékel. Májusban India négy napig tartó konfliktusba keveredett Pakisztánnal, amely 1999 óta a legélesebb összecsapás volt a két atomhatalom között. A végén mindkét fél győzelmet hirdetett, büszkén állítva, hogy sikerült lelőniük a másik harci repülőgépeit.

A védelmi minisztérium az új Tejas vadászgépet a "hazai tervezésű és gyártású repülőgépek legkorszerűbb verziójaként" emelte ki. Megjegyezték, hogy ez a repülőgép "kiemelkedő teljesítménnyel rendelkező platform" lesz a légierő számára. Az illetékesek véleménye szerint a Tejas a MiG-21-et váltja majd le, és a jövőben az indiai légierő alapját képezi.

A MiG-21 flotta, amelyet elöregedése miatt sokan "repülő koporsónak" titulálnak, nem csupán egy újabb hardverfrissítést igényel, hanem sokkal mélyebb átalakulást jelent a Tejas Mark-1A-val való váltás. Ezt Gaurav Kumar, az Indiai Egyesült Szolgálati Intézet kutatója, egy védelmi és biztonsági think tank szakértője hangsúlyozza. Az új generációs repülőgépek bevezetése nemcsak a technológiai fejlődést, hanem a hadsereg modernizációjának és a nemzeti védelem megerősítésének kulcsfontosságú lépését is jelenti.

Ez a lépés nem csupán a flottája repülőgépekkel való gyarapítását célozza; sokkal inkább azt tükrözi, hogy India elkötelezetten dolgozik az operatív megbízhatóság megteremtésén és a hazai gyártási kapacitások fejlesztésén, elkerülve ezzel az import függőségét.

Kumar részletesen kifejtette álláspontját, hangsúlyozva: "Ez a fejlődés elengedhetetlen az IAF számára, mivel alapvető képességeket pótol. A modern repüléstechnológia, a hatékonyabb fegyverintegráció, a megnövelt karbantartási lehetőségek és a valódi missziók megbízható végrehajtásának képessége mind kulcsfontosságú tényezők."

A volt Szovjetunió Mikojan-Gurevics Tervezőirodája által tervezett MiG-21 vadászgépeket kivonják a forgalomból. Kapil Kak nyugalmazott indiai repülő tábornok szerint, ha nincs más lehetőség, az IAF számára "világvége-forgatókönyv" lenne, ha a MiG-21-et nem cserélnék le Tejas Mark-1A-ra. "A Tejas Mark-1A egy bevált platform, amelyet több tucat tesztpilóta repült már, és teljes mértékben alkalmas az IAF számára. Nemcsak a MiG-21 helyettesítője, hanem MiG-21++ képességekkel is rendelkezik" - mondta Kak.

A MiG-21 repülőgép több mint öt évtizedes, figyelemre méltó működési múlttal büszkélkedhet, különösen a szovjet és az indiai légierő kötelékében. A gyártás során összesen több mint 11 496 példány készült, amit jelentősen támogattak a Szovjetunió, India és Csehszlovákia erőforrásai. Az 1950-es évek végén debütáló MiG-21 hamarosan a világ egyik legelterjedtebb harci repülőgépévé vált, melyet a delta szárnyú formájáról és sokoldalúságáról ismertek, lehetővé téve különböző harci feladatok, például légi fölény biztosítása és felderítés végrehajtását. India a legnagyobb üzemeltetője a típust, több mint 700 változat állt hadrendben, köztük a legújabb, modern avionikával és korszerű fegyverrendszerekkel ellátott MiG-21 Bison, amely tovább növelte a gép harci képességeit.

Egyszer régen India légvédelmének nélkülözhetetlen eleme volt, és kulcsszerepet játszott számos jelentős konfliktusban, maradandó nyomot hagyva a repülés történetének lapjain. Leszerelése nem csupán egy korszak végét jelenti, hanem a technológiailag fejlettebb rendszerekre való átállást is, amelyek elengedhetetlenek a modern légi hadviselés kihívásainak hatékony kezeléséhez.

A Tejas egy hazai fejlesztésű, 4,5 generációs harci repülőgép, amely mindenféle időjárási viszontagság között képes bevetésre. Ez a többcélú vadászgép kiemelkedő felszereltséggel rendelkezik, többek között az izraeli EL/M-2025 AESA radarral, egy korszerű elektronikus hadviselési rendszerrel és zavaróval, valamint látótávolságon túli operációs lehetőségekkel bír.

2021. februárjában a védelmi minisztérium 5,76 milliárd dolláros szerződést írt alá a HAL-lal 83 darab Tejas Mark-1A repülőgép beszerzéséről az indiai légierő számára. A teljesítés késett, mert az amerikai GE Aerospace többször is elmulasztotta a motorok szállításának határidejét.

Idén áprilisban India egy figyelemre méltó, több milliárd dolláros megállapodást kötött a francia Dassault Aviation céggel, amely keretében 26 Rafale harci repülőgépet vásárol. Ez a vásárlás kiegészíti a már korábban beszerzett 36 Rafale gépet, így tovább erősítve India légierejét. Augusztusban Rajnath Singh védelmi miniszter bejelentette, hogy India a francia partnerével közösen dolgozik a harci repülőgép-hajtóművek fejlesztésén és gyártásán, ezzel is támogatva a hazai ipar fejlődését.

India haditechnikai fejlesztései imponálóak. Az elmúlt évtizedben India egy hatalmas helikoptergyárat nyitott, vízre bocsátotta első hazai gyártmányú repülőgép-hordozóját, hadihajóit és tengeralattjáróit, valamint sikeres hosszú távú hiperszonikus rakétakísérletet hajtott végre.

A Modi kormányzat új védelmi beszerzési politikája, amely a "Make in India" elnevezést viseli, jelentős hatással bír a hazai védelem területén. E kezdeményezés célja, hogy csökkentse az importtól való függőséget, miközben a belföldi termelési kapacitások bővítésére is fókuszál. Az állami és magánszektor együttműködése révén a program nemcsak a hazai vállalatok fejlődését segíti elő, hanem serkenti az innovációt is, lehetővé téve a védelmi ellátás önellátásának megvalósítását. E lépések révén a kormányzat igyekszik erősíteni a nemzeti védelmi ipart és növelni az ország önállóságát a globális piacokon.

A politika kulcsfontosságú pillérei közé tartozik a beszerzési eljárások egyszerűsítése, a helyi gyártók támogatása, valamint a kritikus védelmi technológiák fejlesztésére irányuló technológiaátadásra való hangsúlyos fókuszálás Indiában. A kormány világos célokat fogalmazott meg a helyi termelés növelésére, hogy emelje a hazai gyártású védelmi eszközök arányát. Ezen kívül globális védelmi cégekkel és kutatóintézetekkel való együttműködése révén egy erős védelmi gyártási alap létrehozására törekszik, amely várhatóan elősegíti a védelmi termékek innovációját és minőségét.

A szerző a Neumann János Egyetem Eurázsia Központ tudományos főmunkatársa.

Related posts