Itt van egy Stanley Kubrick film, amelyet a híres rendező olyan mértékben megvetett, hogy elhatározta, hogy eltünteti a világ színpadáról.

Ha Stanley Kubrick rendező háborús filmjei kerülnek szóba, akkor valószínűleg olyan alkotások jutnak eszedben, mint az az 1957-es Dicsőség ösvényei, az 1964-es Dr. Strangelove vagy az 1987-es Acéllövedék.
Ebből is jól látszik, hogy Kubrick gyakran vizsgálta a háború természetét, de volt egy filmje, amit legszívesebben kitörölt volna a munkásságából. Az 1940-es évek közepén, mielőtt filmkészítésbe kezdett volna, ígéretes fotósként dolgozott. Évekig fotózott a Look magazin számára, majd áttért a rövidfilmekre.
Ez a háborúellenes alkotás, amelyet Kubrick rendezett, producerként irányított, és a kamerát is ő kezelte, négy katonát követ nyomon, akik az ellenséges vonalak mögé szorulva kénytelenek szembenézni saját félelmeikkel és vágyakkal, miközben a menekülésükre összpontosítanak. A film a maga idejében rendkívül szokatlan volt, hiszen nem csupán a háború borzalmait állította a középpontba, hanem az is figyelemre méltó, hogy mindössze egy 15 fős stáb dolgozott a megvalósításán.
A film befejezéséhez szükséges pénzt állítólag Kubrick sakkjátszmákon nyerte a Central Parkban, valamint gyógyszerész nagybátyjától is kapott valamennyit. Nagyon eltökélt volt, hogy a film végül elkészüljön, de makacs elszántsága ellenére Kubrick később úgy nyilatkozott, hogy ez egy ügyetlen, amatőr filmgyakorlat volt csupán. A filmben Paul Mazursky játszotta a főszerepet, aki elárulta, a rendező annyira utálta az alkotást, hogy meg akarta semmisíteni a negatívot.
A forgalomból való ideiglenes kivonás nem volt véletlen: hosszú éveken át csupán egy silány kalózváltozat formájában volt elérhető. Az idő múlásával Kubrick hírneve azonban folyamatosan nőtt, ami természetesen felkeltette az érdeklődést az első filmje iránt is. 22 évvel a rendező halála után, 2021-ben számos magántulajdonban lévő példány restaurálását követően a Félelem és vágy végre könnyen hozzáférhetővé vált, és immár közkinccsé is vált.
A szakértők és a közönség véleménye szerint a film korántsem olyan borzalmas, mint ahogyan Kubrick azt elképzelte. Figyelembe véve, hogy milyen sikeres pályafutást futott be később, talán nem meglepő, hogy ezt az alkotását tartotta a leggyengébbnek.