A debreceni CATL vezetője határozottan cáfolta a környezetvédelmi aggályokat, a kirúgásokat és a vendégmunkások helyzetét övező pletykákat. Szerinte a vállalat elkötelezett a fenntarthatóság iránt, és a munkavállalók jóléte is prioritást élvez. A vezető h

Kép: Youtube / CATL Debrecen - Az újonnan épülő CATL akkumulátorgyár a debreceni régióban.
A világ egyik éllovas akkumulátorgyártójaként ismert CATL hosszú távú elköteleződését fejezi ki Debrecen iránt, ahol 3000 milliárd forintos beruházással tervezi felépíteni második európai akkumulátorgyárát. A kínai cég szándéka, hogy a gyár tervezésében és kivitelezésében helyi magyar szakembereket vonjon be, ezzel is hangsúlyozva a debreceni munkaerő iránti bizalmát és a jövőbeli együttműködést.
„A helyi munkavállalók toborzását továbbra is kiemelt prioritásként kezeljük” – nyilatkozta Shen Feng, a debreceni CATL-gyár ügyvezetője az Indexnek. Hozzátette, hogy jelenleg különféle pozíciók betöltésére hirdetnek, különös figyelmet fordítva a fenntartható működés szempontjából létfontosságú szakemberekre. Keresnek logisztikai szakembereket, raktárosokat, gépkezelő operátorokat és létesítmény-tűzoltókat is, mivel ezek a területek kulcsszerepet játszanak a gyár hatékony működésében.
A magyarországi üzem vezetője nyíltan beszélt az utóbbi időszak nehézségeiről, melyek elbocsátásokhoz vezettek. Kiemelte, hogy a munkavállalóknak "outplacement" programot ajánlottak, amelyet egy partnerük biztosított, segítve ezzel az érintettek álláskeresését. Shen Feng hangsúlyozta, hogy a cég elkötelezett amellett, hogy támogassa volt munkatársait a munkaerőpiacon, és mindent megtesz, hogy megkönnyítse számukra az átmenetet az új lehetőségek felé.
A vállalat hosszú távú víziója továbbra is az, hogy a lehető legszélesebb körben vonja be a magasan képzett debreceni és környékbeli munkavállalókat, ezzel erősítve a helyi közösséget és növelve a szakmai együttműködések számát.
Az elbocsátásokról szóló hírek előtt, még májusban jelentette be 500 Fülöp-szigeteki vendégmunkás alkalmazását az ázsiai cég.
Az utóbbi időben több botrányt keltő hírt látott napvilágot a világ legnagyobb akkumulátorgyártójának kelet-magyarországi beruházásával kapcsolatban:
A CATL második debreceni gyáregységének előkészítése már javában folyik. A debreceni üzem vezetője határozottan cáfolta azokat a sajtóban megjelent híreszteléseket, amelyek kétségbe vonják a második ütem megvalósítását, hangsúlyozva, hogy ez sosem volt kérdéses.
Az ügyvezető igazgató elárulta, hogy a beruházás során lépésről lépésre épül a 3 cellagyár. A termékek típusának kiválasztása után alakítja ki a cég a legmegfelelőbb gyártási folyamatot, és csak ezt követően kezdődik meg egy gyártóépület tervezése, jelenleg a második ütem mérlegelési folyamat a napokban zárul majd le.
- hangsúlyozta Shen Feng. A részletek közlése nélkül azt is elárulta, hogy a kapacitásaik jelentős részét a megrendelői hosszú távra lekötötték.
A környezetvédelem iránti elkötelezettségünket hangsúlyozva a kínai cég szóvivője kiemelte, hogy célkitűzésük az erőforrások takarékosabb felhasználása, különösen a víz és az energia terén. A jövőbeni terveik között szerepel több technológiai innováció bevezetése is, amelyek közé új generációs hűtőtornyok alkalmazása tartozik. Ezek révén jelentősen csökkenthetjük a hűtési folyamatokhoz szükséges vízmennyiséget. A cég vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy szoros együttműködésben dolgoznak a magyar környezetvédelmi hatóságokkal, így biztosítva, hogy minden Debrecenben végzett tevékenység összhangban legyen a helyi jogszabályokkal.
A CATL vállalta, hogy 2025-re akkumulátorgyárai szén-dioxid-semlegességet fognak elérni, míg 2035-re a teljes akkumulátorgyártási folyamat, azaz az alapanyagok beszerzésétől kezdve egészen a kész termékekig, szintén fenntarthatóvá válik.
Az akkumulátorgyárak legfontosabb megrendelői közé az elektromosautó-gyártók tartoznak. Tavaly azonban az e-autók iránti kereslet jelentős csökkenést mutatott, ami komoly hatással volt a hazai akkumulátorgyártásra. Ennek következtében 2024-ben a gyártási volumen 50, míg 2025 márciusára 40 százalékkal csökkent az előző évhez képest.
Az idei év első négy hónapjában az európai járműpiac 1,2 millió elektromos autó eladását könyvelhette el, ami azt jelenti, hogy éves szinten körülbelül 3,6 millió jármű értékesítése várható. Ez a szám 20 százalékos növekedést jelent a 2024-es év tervezett 3 milliós eladásaihoz képest.
"Úgy látom, hogy az európai piac továbbra is bővül - lehet, hogy a vártnál lassabban -, de biztos vagyok abban, hogy a jövő elektromos lesz. Az Európai Unió hosszú távú elektrifikációs céljai változatlanok maradtak: 2035-től tilos lesz új, belső égésű gépjárművet forgalomba hozni az unióban. Ahogy egyre több versenyképes és megfizethető elektromos modell jelenik meg a piacon, várhatóan úgy növekszik a piac"
Shen Feng a legfrissebb európai eseményekről beszélve megjegyezte, hogy a CATL már nyolcadik éve vezeti a piacot az elektromos járművekhez készült akkumulátorok értékesítésében.