A hazai általános iskolákban kétszer annyi hatvanas korú pedagógus tanít, mint ahány éve a rendszer működik, azaz 30 év.


Tovább emelkedett az idős pedagógusok száma. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatközlése szerint az idei tanévben már kétszer annyi 60 évnél idősebb pedagógus tanít az általános iskolákban, mint 30 év alatti, összességében pedig az általános iskolai tanárok fele már elmúlt 50, írja a Népszava.

Jelenleg a 60. életévüket betöltött általános iskolai tanárok száma 12 183 fő, ami az előző tanévhez viszonyítva 10,5%-os, míg két évvel ezelőtti adatokhoz képest 21,3%-os növekedést mutat. Ha az összes korcsoportot figyelembe vesszük, ez a tendencia különösen figyelemre méltó.

A legfrissebb adatok szerint a 64 évesnél idősebb tanárok aránya tapasztalja a legnagyobb növekedést: jelenleg 2871 pedagógus tartozik ebbe a korcsoportba, ami 32,2%-os emelkedést jelent az előző évhez képest, és lenyűgöző 82%-os növekedést két évvel ezelőtthez viszonyítva. A mostani tanévben összesen 73 407 fő dolgozik főállású általános iskolai tanárként, közülük több mint a felük, 37 070 fő, már 50 éves vagy annál idősebb. Érdekes módon a 55-59 éves korosztály a legnagyobb, 13 613 fős létszámával, ami azt jelzi, hogy a közeljövőben tovább nőhet a nyugdíjkorhatárhoz közelítő pedagógusok száma.

A 30 év alatti pedagógusok száma mindössze a hatvanas éveikben járók felét teszi ki. Jelenleg a 29 évnél fiatalabb általános iskolai tanárok száma 5311 főt számlál, ami a teljes pedagógusi létszám 7,2%-át jelenti. Ezzel szemben a 60 évnél idősebb kollégák aránya 16,6%-ra rúg, ami jól mutatja a szakma korfájának eltérő összetételét.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által közzétett adatok kizárólag az általános iskolákra vonatkoznak. Ugyanakkor a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) ügyvivője, Nagy Erzsébet, a Népszavának tett nyilatkozatában rámutatott, hogy valószínűleg a középiskolákban is hasonló problémák tapasztalhatók. "Sőt, a helyzet talán még súlyosabb is, mivel a gimnáziumokban korlátozottabbak a munkalehetőségek. Az általános iskolákban az alsós tanítók képesek 'átvenni' a felsőbb évfolyamokban is, ami lehetővé teszi a problémák elrejtését" – tette hozzá.

Bár az idei évben több mint 21 ezren fejezték ki érdeklődésüket a pedagógusképzéshez kapcsolódó egyetemi szakok iránt, ezek közül csupán 2226-an választották ezeket a szakokat első helyen. Érdekes megfigyelni, hogy a pedagógusképzést elvégzők körében számosan nem a tanári pályán helyezkednek el, hanem teljesen eltérő területeken találják meg a számításaikat.

Related posts