Új történelmi mérföldkőhöz érkezett az elektromos járművek piaca: 2024-ben a globális eladások meghaladták a 10 millió darabot! Ez a szám nem csupán egy statisztika, hanem a fenntartható közlekedés felé tett hatalmas lépés is.


Kínában továbbra is dübörög a tisztán elektromos autók piaca, míg Németországban még mindig küzd a fellendüléssel.

Világszinten 14 százalékkal nőtt 2024-ben az eladott tisztán elektromos autók (BEV-k) száma, amely meghaladta a 10 milliót - ez a PwC negyedéves ágazati jelentéséből derül ki. A növekedés motorja a kínai piac, a kelet-ázsiai országban adták el az összes értékesített jármű kétharmadát, ennek 37 százalékát, közel 2,5 millió tisztán elektromos autót az utolsó negyedévben - többet, mint korábban bármikor.

A kínai autópiac rekordeladásai nagyrészt egy kormányzati kezdeményezésnek köszönhetőek, amely anyagi támogatást kínál azoknak az állampolgároknak, akik a régi járműveiket újabbakra szeretnék cserélni. Eredetileg a program 2024 végéig volt érvényben, de január elején bejelentették, hogy meghosszabbítják és bővítik a támogatható autótípusok körét. A kelet-ázsiai országban a plug-in hibrid autók eladásai is jelentős növekedést mutattak, éves szinten 82, az utolsó három hónapban pedig 78 százalékkal emelkedtek 2024-ben a 2023-as évhez viszonyítva. Összességében tavaly Kínában 12,5 millió elektromos meghajtású autót értékesítettek, ami az összes eladott jármű 49 százalékát tette ki.

A helyzet Európában nem éppen rózsás, különösen az öt legnagyobb autópiac (Egyesült Királyság, Németország, Franciaország, Spanyolország és Olaszország) esetében. Az utolsó negyedévben a tisztán elektromos autók eladásai 5 százalékkal csökkentek az előző év hasonló időszakához képest. Ha az egész évet nézzük, a visszaesés még drámaibb, 6 százalékos. Az Egyesült Királyság azonban külön utat jár, hiszen az elmúlt negyedévben megelőzte Németországot, és ezzel a tisztán elektromos autók legnagyobb európai piacává lépett elő. Az év végén ezt a pozíciót meg is tartotta, hiszen több mint 112 ezer elektromos jármű talált új gazdára, ami 47,1 százalékos növekedést jelent az utolsó negyedévhez képest. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy a kereskedők esetleg szándékosan visszatartották az eladásra szánt autókat, hogy könnyebben megfelelhessenek a 2024 elején életbe lépő, zéróemissziós járművekre vonatkozó szigorú előírásoknak.

A német piacon tapasztalható visszaesés következtében a brit elektromos autóeladások immár éves szinten túlszárnyalták a németországi értékesítéseket. A szigetországban 382 ezer tisztán elektromos jármű talál gazdára, míg a korábbi éllovas Németországban csupán 380 ezer BEV (Battery Electric Vehicle) kelt el, ami 27,4 százalékos csökkenést jelent a 2023-as évhez képest. A hibrid autók eladásai viszont mindkét országban, valamint a többi európai országban is növekedést mutattak. Ennek eredményeként a tíz legnagyobb európai elektromos autópiac összesítve 9 százalékkal haladta meg az előző év eladásait. Az összes értékesítésen belül a tisztán elektromos, plug-in hibrid és nem plug-in hibrid autók aránya elérte az 55 százalékot, ami 5,7 millió eladott e-autót jelentett az utolsó évben.

Az Egyesült Államokban még mindig várakozni kell az igazi áttörésre az elektromos autók piacán. Tavaly csupán az eladott járművek ötöde volt elektromos, és ezek közül is kevesebb mint a felük, mindössze 1,25 millió, tisztán elektromos hajtású. Az év végére azonban jelentős növekedés tapasztalható az értékesítésekben: a tisztán elektromos autók piaca 11, míg az összes jármű esetében 24 százalékkal bővült. Az elemzők szerint ez a fellendülés részben annak tudható be, hogy a fogyasztók aggódnak amiatt, hogy az új kormányzati intézkedések esetleg visszavonják az elektromos járművek vásárlásához kapcsolódó adókedvezményeket. Kíváncsi lennék, mit gondolna erről Elon Musk.

A tavalyi év legkeresettebb tisztán elektromos autója a Tesla Model Y volt, amely minden fontos piacon kiemelkedett. A négy legnagyobb európai gazdaságban összesen 71 ezer darabot adtak el belőle, míg a második helyezett, a Tesla Model 3, 38 ezer eladott példányával szintén figyelemre méltó teljesítményt nyújtott. A Volkswagen ID.3 és a Peugeot E-208 modellek előtt végül a Skoda Enyaq állt a legjobb európai gyártású elektromos autók rangsorában.

A kínai autópiacért folytatott versenyben a Tesla és a BYD továbbra is kiélezett küzdelmet vív. 2024-ben a Tesla népszerű Model Y modelljéből 480 ezer példány talált gazdára a kelet-ázsiai országban, míg a BYD legkeresettebb autója, a Seagull, 454 ezer eladott példányával próbálta meg megközelíteni ezt a számot. Érdekesség, hogy a Tesla két modellje – a Model Y és a Model 3 – mellett a BYD öt járműve is bejutott az első tíz közé, így a lista színesebbé vált. Emellett két másik kínai gyártó, a Wuling és az Aion is képviselteti magát a rangsorban, tovább növelve a versenyt a piacon.

Az Egyesült Államokban a Tesla piaci uralma megkérdőjelezhetetlen. A Model Y-ból 373 ezer, míg a Model 3-ból 190 ezer példány talált gazdára, ami lenyűgöző számokat mutat. Ezzel szemben a második helyezett Ford Mustang Mach-E-ből csupán 52 ezer darabot értékesítettek. Érdekes módon a Cybertruck, amelynek megítélése vegyes, szintén a legnépszerűbb elektromos autók között végzett, 39 ezer eladott példányával az ötödik legkeresettebb modell lett az Egyesült Államokban 2024-ben.

A PwC elemzői a jövőt optimista szemmel nézik, hiszen várakozásaik szerint a tisztán elektromos járművek értékesítése jövőre elérheti a 14,5 millió darabot. Az évtized végére pedig egy még lenyűgözőbb, 123%-os növekedést prognosztizálnak, ami 2030-ra összesen körülbelül 32,4 millió eladott autót jelent. A piaci lehetőségek különösen Észak-Amerikában, valamint Ázsia egyes részein, Kínán kívül rejlenek, míg Európa részesedése a jövőre várt 17%-ról 25%-ra emelkedhet. A kínai piac pozíciója egyelőre stabilnak tűnik, de a jövőbeni előrejelzések alapján 2030-ra az eladások csupán 42%-a fog Kínában realizálódni.

Az elektromos autók térnyerésével megváltozott annak a módja is, ahogy megvásároljuk autóinkat: az elmúlt évszázadban az új autók piacán kiemelkedő szerep jutott az autókereskedéseknek, az elmúlt években azonban egyre több négykerekűt veszünk közvetlenül vagy ügynökségeken keresztül. Utóbbi abban különbözik a kereskedésektől, hogy míg a szalonok előbb megvásárolják a kocsikat, majd továbbadják a fogyasztóknak, addig az ügynökségek esetében a tulajdon a gyártótól a vevőhöz kerül, a harmadik fél csak közvetít. A közvetlen értékesítési modell úttörője a Tesla, egy ilyen rendszer kiépítése ugyanakkor költséges, és közel sem biztos, hogy a piacvezetőn kívül bárkinek gazdaságosan sikerülhet. A PwC elemzői éppen ezért azt jósolják, hogy az autóértékesítések jövőjét elsősorban a szalonoknál a piaci sokkokra rugalmasabban reagáló ügynökségek jelentik.

Related posts