Hibrid erőforrás, csúcs teljesítmény - A Ranger, ahogyan még sosem tapasztaltuk.


Az ember néha úgy érzi, hogy az autóválasztás egyszerre szól szívről és józan észről. Kollégánk beszámolója két világ találkozásáról.

Vidéken élek, és újságíróként sokat járok terepre – néha ez szó szerint is igaz, hiszen a családom mezőgazdasággal foglalkozik, így gyakran részt veszek a mindennapi munkálatokban. A szántóföld, a gazdaság, a város és az autópálya négyesfogata határozza meg a napjaimat. Egy ilyen életmódhoz pedig nem elegendő egy egyszerű kisautó; szükségem van egy robusztus járműre. Azon töprengek, létezik-e olyan autó, amely mindkét világban otthonosan mozog: a saras-agyagos földutakon és a sima aszfalton egyaránt.

Az utóbbi hetek során lehetőségem nyílt felfedezni a Ford Ranger Plug-in Hybrid (PHEV) izgalmas világát, és nem csupán az autó teljesítménye, hanem egyéb lényeges kérdésekre is választ kaptam.

A Ford Ranger PHEV motorházteteje alatt egy lenyűgöző 2,3 literes EcoBoost benzines turbómotor pulzál, amelyhez egy villanymotor és egy 11,8 kilowattórás akkumulátor járul hozzá. E kombinációnak köszönhetően a rendszer teljesítménye mintegy 450 lóerőre rúg, míg a nyomaték elképesztően meghaladja a 800 Nm-t. Ez a teljesítmény messze felülmúlja a legtöbb dízel alapú pickup által kínált lehetőségeket, így a Ranger PHEV kiemelkedik a mezőnyből.

Ennek a pickupnak talán ez a legnagyobb meglepetése: nem kevesebbet tud, hanem többet, így aki előítéletekkel érkezve ül bele, nagy valószínűséggel széles mosollyal száll majd ki.

Mindez nem csak leírva tűnik lenyűgözőnek. A vezetés közben érzett erő, az azonnali nyomatékleadás és az aszfaltúton tapasztalt, finom haladás teljesen új világba repít. Ráadásul, nem kell lemondani a nyers erőről sem, csupán kicsit másképp jutunk hozzá.

A villanymotor már álló helyzetből is lenyűgözően teljesít, így a városi tempóban végzett gyorsulás igazi dinamizmust hoz, míg terepen megőrzi azt a szilárd, megingathatatlan jelleget, amely a Ranger névhez méltó.

A Ford Ranger PHEV-vel a városi közlekedés igazi örömforrássá válik, annak ellenére, hogy méretei impozánsak. Ez a pickup tisztán elektromos üzemmódban 45 kilométeres hatótávot kínál, ami tökéletesen elegendő a mindennapi ingázáshoz, gyerekek iskolába szállításához, vagy akár a bevásárlások lebonyolításához. Mindezt ráadásul csendesen és zéró kibocsátással tehetjük, így a város felfedezése nemcsak kényelmes, hanem a környezetünk számára is kíméletes!

Amikor délután a földekre indulok, egy egyszerű gombnyomással aktiválom a hibrid üzemmódot, és a Ranger ismét azzá a robusztus munkagéppé válik, amely a legnehezebb terepeken is megállja a helyét. Igen, jól olvastad: a Ford Ranger terepképességei világszerte elismertek, a pickup szinte bármilyen akadályon képes átgázolni, így itt nem kell aggódnom a fenéklemez vagy a felfüggesztések állapota miatt.

A Ranger négykerékhajtása könnyedén aktiválható, és a három különböző vezetési mód – EV Now, EV Auto, EV Later – valamint a választható terep-üzemmódok kombinációja biztosítja, hogy a jármű folyamatosan alkalmazkodjon a környezeti viszonyokhoz.

Mivel a tölthető hibrid lényege a nevében rejlik, arra is kíváncsi voltam, hogyan lehet pótolni a villanymotor hajtásához szükséges energiát. Persze, a Ford Ranger PHEV-t nem kell minden nap tölteni, de ha valaki szeretné kihasználni a teljes elektromos potenciált, egyszerű dolga lesz.

Az akkumulátor otthoni fali töltőről nagyjából 4,5 óra alatt teljesen feltölthető, ami az én napi használatomhoz (20-25 km városi közlekedés, illetve rövid vidéki szakaszok) bőségesen elég. Ha pedig nem töltöm fel, a rendszer önmagát is képes visszatölteni a fékezési energiával.

A plug-in rendszer nem csupán egy kötelező kompromisszum, hanem inkább egy izgalmas lehetőség: ha szeretném, tudok spórolni, ha pedig szükségem van rá, maximálisan kihasználhatom a benzinmotor teljesítményét. Ráadásul meglepő módon a vegyes fogyasztásom 6-7 liter között mozog - ez lényegesen kedvezőbb, mint amit az apósom régi, háromliteres Ranger dízelje produkál.

A legtöbben, akik pick-upot választanak, azért teszik, mert szükségük van a praktikumra: teherbírás, vontatás, strapabíróság. A Ranger Plug-in Hybrid ezekben a paraméterekben sem marad el a hagyományos társaitól. A vontatási kapacitása 3500 kg, a teherbírása pedig közel egy tonna - ezek a számok ugyanazok, mint a dízel változat esetében.

A Ranger PHEV nem csupán kiváló munkagép, hanem az elektromos rendszerének köszönhetően igazi sokoldalú segítőtárs is. Terepen tartózkodva bármikor feltölthetem a különféle eszközeimet, hiszen a Pro Power Onboard rendszer 2,3 kW teljesítményű, 230 V-os aljzatot kínál a platón. Így könnyedén csatlakoztathatom a laptopomat, telefonomat, vagy akár egy kompresszort és fúrógépet is, ami még inkább megkönnyíti a munkát és a szabadban eltöltött időt.

A hibrid hajtás csendje és az EcoBoost motor ereje furcsa, de kellemes kettősséget alkot: városban sima és hangtalan, országúton dinamikus és magabiztos. A nyolcfokozatú automata váltó pedig tökéletesen dolgozik együtt a két hajtáslánccal.

Be kell vallanom, hogy korábban úgy éreztem, a villanyautók világa nem az én terepem. A hatótáv, a töltőállomások elérhetősége és a vidéki életstílus mind-mind kérdéseket vetettek fel bennem, és nem voltam ezzel egyedül. A Ford azonban pontosan erre a gondolkodásmódra reagált a Ranger PHEV révén: egy hidat épített a hagyományos és az elektromos autózás között. Ennek köszönhetően most már nem kell választanom a megbízhatóság és a fenntarthatóság között. Nem szükséges lemondanom az erőről ahhoz, hogy zöldebb életet éljek. A Ranger Plug-in Hybrid példát mutatott arra, hogy miként lehet mindkettőt megvalósítani, komolyabb kompromisszumok nélkül.

Az autóvásárlás számomra mindig is érzelmekkel teli folyamat volt – ahogyan azt sokan mások is tapasztalják. Az autó nem csupán egy jármű számomra; ez egy hűséges társ, egy megbízható munkaeszköz, és a szabadság szimbóluma egyben. A Ford Ranger Plug-in Hybrid pedig mindezen szerepekben kiválóan megállta a helyét: erőteljes, energiatakarékos és rendkívül sokoldalú.

Ha te is olyan vagy, mint én, és még nem vagy teljesen felkészülve a tisztán elektromos jövőre, de már érzékeled, hogy ez az irány elkerülhetetlen, akkor ez az autó tökéletes választás lehet számodra. Ez egy igazi modern munkagép, amely nem csupán lépést tart a fejlődéssel, hanem aktívan formálja is azt.

Related posts