Íme egy egyedi megfogalmazás: "Ez a stratégiai támadás volt az, ami végül térdre kényszerítette az orosz légierőt, és a mögötte álló tervezés, valamint taktika figyelemre méltó volt."

Vasil Maljuk altábornagy a tengeri és légi drónok alkalmazásával végrehajtott innovatív hadműveletei révén vált ismertté. Ezek a stratégiák arra kényszerítették Oroszországot, hogy a Fekete-tengeri Flotta jelentős részét visszavonja a Krímben található megszállt bázisáról. Ezen túlmenően, a hadműveletek számos olajüzemet és katonai termelő létesítményt is súlyosan megrongáltak Oroszország belső területein.
A feladat azonban félelmetes volt. A stratégiai bombázók, amelyek Oroszország számos legerősebb rakétáját és manőverező robotrepülőgépét indították, Ukrajna légvédelmi rendszereinek hatótávolságán kívülről támadtak, és az ország különböző repülőterein állomásoztak - akár 3000 mérföldre Ukrajnától. Az ukrán SZBU biztonsági szolgálat, amelyet Maljuk vezet, hatékonyan alkalmazza a nagy hatótávolságú légi drónokat, ezek azonban sebezhetőek az orosz légvédelemmel szemben.
Amit Maljuk és csapata megálmodott, az világszerte szenzációt keltett. Az ügynökség ukrán drónalkatrészeket csempészett Oroszország területére, ahol egy titkos telephelyen rejtették el őket, majd ott összeállították. Az SZBU oroszországi ügynökei az eszközöket a belső területen mozgatták, ügyes teherautó-sofőrök közreműködésével, akik fából készült konténerekben rejtették el a drónokat. Amikor a támadás megkezdődött, a teherautók teteje - távolról aktiválva - felcsúszott, és ezzel több tucat drón szabadult el, kész arra, hogy végrehajtsa küldetését az orosz légibázisok közelében.
Több mint 100 kvadkopter - négy rotorral ellátott kis drón - bukkant fel és száguldott a célpontok felé. Némelyikük a már megrongálódott repülőgépekből felszálló füstön keresztül ereszkedett le.
A The Wall Street Journal részletesen összegyűjtötte, hogy miként fejlődött ki az alaposan megtervezett művelet, mely a hazai technológiai vívmányokat a megtévesztés mesterségével ötvözte. Az elemzés alapját hivatalos ukrán nyilatkozatok, műholdas felvételek, a műveletet ismerő források beszámolói, valamint a közösségi médiában megosztott fényképek és videók képezték.
Ukrajna azt állította, hogy négy támaszponton 41 harci gépet rongált meg 7 milliárd dollár értékben - olyan drónok segítségével, amelyek darabonként körülbelül 2000 dollárba kerülnek. A Journal által megtekintett, nyilvánosan elérhető videók és műholdfelvételek 12 megrongált repülőgépet mutattak két légibázison.
A jelenleg rendelkezésre álló információk alapján az ukránok által publikált adatokhoz még nem érkeztek megerősítő bizonyítékok.
- mondta Sam Lair, a James Martin Center for Nonproliferation Studies, tömegpusztító fegyverekkel foglalkozó, kaliforniai Montereyben működő agytröszt egy kutatója. Lair műholdfelvételek és a közösségi média segítségével vizsgálta a sérült repülőgépeket.
Mégis, mondta, "egyértelmű, hogy ez egy nagyon súlyos csapást mért az orosz stratégiai bombázókra, még akkor is, ha nem látjuk azokat a számokat, amelyeket az ukránok állítanak".
Az SZBU szerint célba vett négy légi bázis közül a műholdképek szerint három szenvedett kárt, és csak kettőn látszanak a sérült repülőgépek látható jelei - a Belaja és az Olenya légi bázison. Egy harmadik légi bázison, a Djagyilevon, a műholdas képek Lair szerint csak egy megperzselődött talajfelületet mutatnak.
A sérült berendezések túlnyomó többsége nem csupán pótolhatatlan, hanem helyreállítása is rendkívül bonyolult feladat. Egy ukrán rendvédelmi tisztviselő nyilatkozata szerint az egyik érintett célpont egy különleges A-50-es repülőgép volt, mely a levegőből képes korai figyelmeztetést adni a lehetséges fenyegetésekről és célpontokról, emellett a harctér irányítását és parancsnokságát is ellátja.
A leggyakrabban eltalált repülőgép a Tupoljev Tu-95-ös bombázó volt, amely a szovjet korszak ikonjának számít, és ma is Oroszország stratégiai légierőjének alapját képezi. A Tu-95-ösök sérüléseinek mértéke egyelőre nem teljesen tisztázott, de a gépek korából és az alkatrészek nehezen beszerezhetősége miatt még a viszonylag enyhe sérülések is hónapokra felfüggeszthetik az orosz légi műveleteket - nyilatkozta Lair.
Maliuk és ügynöksége rendkívül gazdag tapasztalattal bír a kiemelt célpontok ellen irányuló támadások terén. Tevékenységük széles spektrumot ölel fel, kezdve a Kercsi hídban végrehajtott teherautóbombás merénylettől, amely Oroszország szárazföldi területe és a megszállt Krím között húzódik, egészen az orosz földön végrehajtott merényletekig. Ezen akciók között említhető egy orosz tábornok likvidálása egy robogó detonációjával, valamint egy szoborba rejtett bombát is használtak, amellyel egy elismert háborús blogger életét oltották ki.
Zelenszkij állítása szerint az ukrán hírszerzés oroszországi ügynökei a Szövetségi Biztonsági Szolgálat, az FSZB szeme előtt alakították meg titkos bázisukat. Az orosz hatóságok vasárnap egy betonraktárt vizsgáltak át Cseljabinszkban, amely az Urál-hegység ipari központja, és körülbelül 900 mérföldre található Moszkvától, csupán néhány kilométerre az FSZB helyi irodájától.
Az orosz állami média egy ukrán DJ-t azonosított, aki tavaly költözött Oroszországba, mint a dróntámadások logisztikai hátteréért felelős személyt. Az illető a drónokat szállító teherautók beszerzéséért és a sofőrök irányításáért volt felelős.
Az SZBU által a műveletben felhasznált anyagok egy részét - köztük a támadó drónokba végül beépítendő alkatrészeket - szigorúan ellenőrzött határokon keresztül kellett átcsempészni.
Egy ukrán tisztviselő szerint a használt drónok az Osa nevű kvadkopterek voltak, amelyeket az ukrán First Contact cég gyártott. A körülbelül egy ember karjának megfelelő hosszúságú, Ukrajnában gyártott légi járművek a cég honlapja szerint alig több mint 7 kilogramm hasznos terhet képesek szállítani, és maximális sebességük óránként 120 kilométer. Valerij Borovik, a First Contact alapítója nem kívánt nyilatkozni arról, hogy a drónokat használták-e a műveletben, de elmondta, hogy komplex különleges műveletekhez gyártják őket.
Az egyik ilyen a mobilhálózatokhoz való kapcsolódás képessége, amelyeket Oroszország lekapcsol, ha bejövő csapásra számít, de működőképesek maradnak, ha meglepetésről van szó, mint a vasárnapi művelet esetében.
A kamionsofőrök az orosz hatóságoknak azt mondták, hogy nem tájékoztatták őket a konténerek tartalmáról, és arra utasították őket, hogy álljanak meg a repülőterek közelében lévő benzinkutaknál vagy út menti pihenőhelyeken. Miután leparkoltak a kijelölt helyeken, a kvadkoptereknek otthont adó konténerek tetejét távolról kinyitották, és a drónok zümmögve kirepültek.
Borovyk álláspontja szerint az SZBU alapos és részletes felkészülése volt az, ami lehetővé tette a drónok kezelőinek, hogy maximális hatékonysággal végezhessék el feladataikat. Ezzel szemben a csapásmérés folyamata már sokkal kevésbé tűnt bonyolultnak.
Egy fotón Maljuk látható, amint a repülőgépek képeit tanulmányozza, ahol a legsérülékenyebb helyeket piros keresztekkel jelölték. Justin Bronk, a londoni Royal United Services Institute vezető kutatója szerint a keresztek azt jelölik, hogy az egyes repülőgéptípusokon hol találhatók a belső üzemanyagtartályok, amelyek a drónok kis hasznos terhe által begyújtva robbanást idézhetnek elő.
A támadás sikerének megünneplése során Zelenszkij kifejezte elismerését az SZBU iránt, és személyesen is háláját fejezte ki Maljuknak a végrehajtott műveletért.
Oroszország narratívája a biztonság és a győzelem köré épül, ám valójában ez a képzet illúziónak bizonyul. A valóságban a helyzet távolról sem olyan stabil, mint ahogyan azt próbálják bemutatni; a biztonság érzete valójában egyre inkább megkérdőjelezhető.
- nyilatkozta az ukrán államfő.