Újabb izgalmas információk láttak napvilágot a Titanic utolsó óráiról, amelyek új fényben tüntetik fel a tragikus eseményeket.


Egy háromdimenziós szkennelés révén új, izgalmas információk kerültek napvilágra a Titanic tragikus elsüllyedésével kapcsolatban. A szkennelés alapján készült szimulációk megerősítik a hajó végóráiról szóló szemtanúi beszámolókat. Ezen kívül kiderült, hogy pontosan milyen sérüléseket okozott a jéghegy, amely végül a katasztrófához vezetett.

Az Atlanti-óceán mélyén, 3800 méterrel a felszín alatt pihenő Titanic 3D-s modelljének létrehozásához több mint 700 ezer víz alatti felvételt rögzítettek különféle robotokkal – számolt be róla a BBC.

Olyan ez, mint egy bűnügyi helyszín feltárása: a bizonyítékokat úgy kell vizsgálnunk, hogy azok hol helyezkednek el a térképen. A roncsok körüli terület alapos megfigyelése elengedhetetlen ahhoz, hogy felfedjük az események valódi hátterét és megértsük, mi zajlott le ezen a helyen.

„Egyedülálló perspektívát kínál a Titanic történetének mélyebb megértéséhez” – nyilatkozta Parks Stephenson, a Titanic szakértője.

A felvételek alapján a jéghegy több ablakot is betört, ami összhangban van az utasok beszámolóival, akik arról számoltak be, hogy több kabinba is bejutott a jég.

A szakértők a Titanic egyik kazánházát tanulmányozva egy másik szemtanú beszámolóját is megerősítették, aki szerint a lámpákat az utolsó pillanatokig égve tartották az ott dolgozó munkások. A tatfedélzeten fekve pedig egy nyitott helyzetben lévő szelepet is felfedeztek, ami arra utal, hogy a gőz még mindig áramlott az áramfejlesztő rendszerbe.

Ez a Joseph Bell vezette mérnökcsapatnak volt köszönhető, akik hátramaradtak, hogy szenet lapátoljanak a kemencékbe, hogy a világítást fenntartsák. Mindannyian meghaltak a katasztrófában, de hősies cselekedeteik sokak életét megmentették, mert így nem a tejes sötétségben, hanem fényben tudták leengedni a mentőcsónakokat - mondta Parks Stephenson.

A Titanic tervrajzaiból készített részletes szerkezeti modell, valamint a hajó sebességére, irányára és helyzetére vonatkozó információk alapján megállapíthatóak az ütközéskor keletkezett károk.

"Az elsüllyedt Titanic történetének rekonstrukciójához fejlett numerikus algoritmusokat, számítógépes modellezést és a szuperszámítógépek nyújtotta lehetőségeket vettük igénybe" - nyilatkozta Jeom-Kee Paik professzor, a University College London kutatója és a projekt vezetője.

A Titanic tragikus elsüllyedése csupán néhány apró, körülbelül egy A4-es papírlap méretű sérülés következménye volt. A helyzet azonban az, hogy ezek az apró lyukak a hajó oldalán hosszú vonalban helyezkedtek el, így a víz fokozatosan behatolt az összes résen. A víz elöntötte a rekeszeket, és ezzel elindította a Titanic végzetes süllyedését - magyarázta Simon Benson, a Newcastle-i Egyetem tengerészeti építészeti tanszékének docense.

Related posts