Budapestre folyamatosan érkeznek az új villamosok, azonban a város infrastruktúrája nem képes megfelelően befogadni őket, ami komoly kihívások elé állítja a tárolásukat.

Számos fejlesztésre van szükség ahhoz, hogy a politikai viták után érkező új villamosok valóban a közlekedés szolgálatába állhassanak.
Folyamatosan érkeznek Budapestre a korábban megrendelt, új CAF villamosok, a BKV és a BKK szakemberei azonban segítségért kiáltanak - írja a Telex. Egyrészt a villamosok zökkenőmentes fogadásához már rég fel kellett volna újítani a ferencvárosi kocsiszínt és két másik remízen is fejleszteni kellene: vágányokat, kitérőket, karbantartó csarnokokat kell építeni és rendbe hozni.
Mindez azonban nem elég, az új villamosok ugyanis szélesebbek, így több vonalon felújításra lenne szükség ahhoz, hogy a járművek ténylegesen közlekedni is tudjanak. Át kell építeni a vágányhálózatot, meg kell erősíteni az áramellátást, fejleszteni a jelzőberendezéseket, megemelni és akadálymentesíteni a peronokat. Ezt a BKV már 2022-ben jelezte is - írja a lap.
A 2-es villamos vonala komoly kihívásokkal néz szembe, különösen az alagútnál és a viaduktnál, ahol sürgős fejlesztések szükségesek. Eredetileg tervezett tervekkel ellentétben a Szabadság hídon nem lehet alkalmazni az új járműveket. Egy korábbi próbajárat során ugyanis kiderült, hogy az új CAF villamos orra érinti a híd felhajtóját, és súlya is problémákat generál. A híd közepén például két, utasokat szállító villamos nem tud egyszerre közlekedni, ami tovább nehezíti a helyzetet.
A problémák megoldása nagyjából 32,5 milliárd forintba kerülne - amire nincs pénz. A BKV ezért kidolgozott egy B-tervet, amelyből a vonalfejlesztések kimaradnak, a CAF villamosok pedig a jelenleg használt (1-es, a 14-es, a 42-es, az 56-56A, és a 69-es) vonalakon közlekednek és csak a kocsiszíneket újítják fel 6,5 milliárd forintból. Pénz azonban erre sincs (arról nem is beszélve, hogy ebben a verzióban a következő három évben további 4,6 milliárd forintba kerülne felújítani a régi Ganz villamosokat).
Jelenleg a C-terv megvalósulása tűnik a legvalószínűbb opciónak, amely keretében 340 millió forintból két kocsiszínt újítanának fel. Ezzel legalább a villamosok tárolása biztosítható lenne. Azonban a bizottsági ülésen elhangzott, hogy jelenleg még ennek a költségnek a biztosítása is kérdéses, ezért Karácsony Gergely főpolgármestert arra kérték, hogy tegyen lépéseket a minimális költségvetés előteremtése érdekében.
A CAF villamosok története igazán izgalmas fordulatokat rejt. Az első megállapodás, amely 51 alacsonypadlós jármű beszerzéséről szólt, már 2014-ben, Tarlós István irányítása alatt született meg a főváros és a gyártó között. Azonban 2022 végére úgy tűnt, hogy Budapest költségvetése nem biztosít elegendő forrást ahhoz, hogy az összes tervezett járművet megvásárolhassa.
2023-ban váratlan fordulat következett be: végül 51 új villamos érkezik Budapestre. Ahogy arról korábban hírt adtunk, az év kezdetén a kormány döntést hozott, amely lehetővé teszi, hogy a főváros 54 milliárd forint értékben, európai uniós támogatásból, 51 modern, alacsonypadlós, légkondicionált CAF-villamost szerezzen be.
Végül tavaly októberben megérkezett az első új villamos, ám idén májusban váratlan fordulat történt. Kiderült, hogy a kormány annyira elhúzta az opciós tételek lehívását, hogy közben lejárt az uniós finanszírozási ciklus. Ennek következtében, bár az új villamosok folyamatosan érkeztek, a BKK nem tudta rendezni a számláikat.
A helyzet végül egy hónap végén kiadott kormányhatározat révén rendeződött, amely az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz kiemelt projektjeiként (IKOP Plusz-1.1.0-23) 51 új CAF alacsonypadlós villamos jármű (46 rövid és 5 hosszú) beszerzését foglalta magába Budapest számára. Ezzel párhuzamosan egy másik határozatban 54,15 milliárd forinttal növelték a "tiszta üzemű városi-elővárosi közlekedés erősítése Budapesten és környező településein" program keretét.