A javítás költséges, így egyre inkább teret nyernek az eldobható járművek.

Amikor egy régi, olcsó autó váratlanul megadja magát, sokan kénytelenek szembesülni a drasztikusan megemelkedett javítási költségekkel. Ekkor sok esetben a tulajdonosok úgy döntenek, hogy inkább a kertjükben parkolják le a járművet. Ilyen körülmények között az autó gyakran donor szerepét tölti be, feláldozva alkatrészeit más járművek javításához.
A kertbe betolt, végleg ottfelejtett 200-300 ezres autók száma egyre inkább megszaporodik. A környék utcáin is egyre több elhasználódott kisautó áll sorban a házak előtt. Az emberek megvásárolják őket, legalább egy év műszaki vizsgával, használják egy ideig, majd amikor már nem bírják a strapát, csak félreállítják őket - osztotta meg tapasztalatait kollégánk a saját, nyolcezres lélekszámú városából.
A Pest és Jász-Nagykun-Szolnok vármegye határán elterülő településen a régi Swiftek, négyes Golfok és hasonló veteránok cserélődnek egymás után a családok életében. A 20-30 éves Suzukik, Opeleket és Volkswagenek egy időre még a mindennapok részévé válnak, majd lassan elérkeznek a végükhöz. Ekkor az autók, amelyek már sokat megéltek, donorrá alakulnak, ahonnan kiszedik a még működő alkatrészeket, hogy segítsenek a következő, még életképes járgány életben tartásában.
A kertekben kis családi bontók kezdtek kialakulni, ami már régóta része a magyar valóságnak. Azonban az elmúlt években tapasztalt drámai alkatrészár-emelkedés és a személyautók javítási költségeinek elszállása egyre inkább elkerülhetetlenné tette az eldobható autók vásárlását és elterjedését. A helyzet egyre inkább a gazdasági környezet következménye, hiszen a régi járművek helyett sokan inkább a könnyen pótolható, olcsóbb alternatívák felé fordulnak.
"Mindenki próbál olcsóbb irányba menni. Utángyártott legyen az alkatrész, vagy még inkább próbáljuk megoldani bontóból" - ezt már egy alföldi kisváros autószerelője mesélte a Vezessnek. Elmondása alapján rengeteg tíz-húsz-harminc éves személyautót visznek be hozzá, amelyeknél mindig tájékoztatja a főként helyi és környékbeli - gyakran ismerős - tulajdonosokat a várható költségekről, és arról, hogy ha megbontja egy idős autó futóművét, motorját stb., ott jellemzően újabb cserélni valókra bukkanhat.
Sok esetben a tulajdonosokat váratlanul érhetik a megfizethetetlen javítási költségek, ami különösen a kedvező árú autók esetében szembetűnő. Ezeket a javításokat azonban elkerülhetetlenül el kell végezni. "Manapság a műszaki vizsgák során sokkal szigorúbbak az elvárások, és a megbízható helyeken sem engedik át az autókat gyenge fékekkel vagy rogyadozó karosszériával."
Kérjük, hogy oszd meg velünk, milyen javítási költségek merültek fel a héten a műhelyben különböző autóknál. Az alábbi esetek kerültek elő: egy 2009-től gyártott J Astránál a javítás 700 ezer forintba kerül, míg egy 12 éves dízel Ford esetében ez az összeg 1,1 millió forintra rúg. Ezen kívül egy 2005-ös Renault Mégane-nál 220 ezer forintos javítást kellett eszközölni. Gyakran előfordul, hogy amikor szétszednek egy motort, kiderül, hogy a javítási költség meghaladja a tulajdonos várakozásait, és mivel az újabb kiadások nehezen vállalhatóak, sokan úgy döntenek, hogy inkább félreteszik az autót, spórolnak, és később jelentkeznek a javításra. Jelenleg is akad olyan ügyfél, aki nem tudja kifizetni a szükséges összeget.
"Egy motort nem lehet félig megjavítani" - hangoztatja. Amikor további részletekre kérdezek rá, hogy az autósok milyen módokon próbálnak spórolni a várható kiadásaikon, előtérbe kerül a részecskeszűrő. "Hagyjuk el, üssük ki" - mondják sokan.
Tengerbe vizet hordani? Ezt a kérdést tettük fel, amikor megírtuk a 2025 első félévére vonatkozó használtautó-importos friss adatokat, ugyanis 51 százalékkal megugrott a Suzuki Swiftek behozatala abba az országba, ahol messze a legtöbb Suzuki van Európában.
Most megnéztük a Datahouse-nál, milyen életkorúak jöttek be, és elég egyértelmű a kép: messze a legtöbb 2007 és 2010 között gyártott, vagyis 16-20 éves Swift. Miért hoznak be ilyeneket Nyugat-Európából? Ott alacsonyabb a presztízsük, ami miatt olcsóbbak, és ezekhez van itthon donor. Vagyis olcsó vételárú és az átlagnál olcsóbban fenntartható járművek. Korábban nem volt ott a Swift az importlista első 20 helyén, idén viszont kiemelkedő mértékben növekedik az importja.
Megvizsgáltuk a behozott autók listáját, és a legelső helyen található Golfok esetében megfigyelhető, hogy a legnagyobb arányban 2008 és 2011 között készült példányok érkeztek az országba, tehát ezek a járművek most 15-19 évesek. Ugyanez a tendencia figyelhető meg a második helyen álló Ford Focusoknál is, ahol szintén a 2008 és 2011 között gyártott autók dominálnak az importált modellek között. Továbbá, a közkedvelt Opel Astrák esetében a nepperek legnagyobb részesedéssel a 2007 és 2012 között készült autókat hozzák be.
A 2025-ös év első felében a használt autók importja és az új személyautók forgalomba helyezése szinte azonos mennyiségben zajlott (61 733 használt és 66 089 új jármű), azonban egy lényeges eltérés figyelhető meg közöttük: a járművek leendő tulajdonosai. Míg a használt autók döntő része családi tulajdonba kerül, és ezzel bekerül a hazai autóforgalomba, addig az új személyautók közül csupán egy kisebb részét vásárolják meg magyar családok, hivatalos nevükön magánszemélyek.
Az köztudott, hogy Magyarországon eleve jóval kevesebb új autó fogy, mint a méretben/lakosságszámban velünk egy kategóriát jelentő Csehországban, Ausztriában vagy Portugáliában (hogy több eltérő múltú országot említsünk), de ez a hivatalos 66 ezer sem a valóságot mutatja. Valóság alatt azt értjük, hogy amennyi új személyautót forgalomba helyeznek a hazai autókereskedések Magyarországon, az onnantól Magyarország útjain fut magyar tulajdonossal és magyar szervizeknek ad munkát, magyar kutakon töltik stb., vagyis magyar használatban a hazai gazdaságnak jelent bevételt.
Nálunk sajnálatos módon rendkívül magas a reexport, ami azt jelenti, hogy a Magyarországon forgalomba helyezett (így a 66 ezres statisztikába bekerült) új személyautók jelentős részét szinte egyből kis vonják a forgalomból, majd nullkilométeresen eladják külföldi kereskedőknek, és ezek véglegesen elhagyják az országot. Hogy mennyi a reexport márkánként egy évben, az hivatalosan titok, amikor egyszer megírtuk, hogy egyes márkáknál az autók 40-80 százaléka csak papíron magyar, hatalmas botrány lett belőle.
A 2025-ös év első felében a 66 ezer autóból a "kivonás utáni piac" csupán 55 ezer járművet mutat, ami azt jelenti, hogy 11 ezer személyautó eltűnik a forgalomból. Ezen kívül nálunk a magánszemélyek újautó-vásárlási aránya rendkívül alacsony, körülbelül 30 százalék körüli. Ezért a 2025-ös évben várhatóan csak körülbelül 15 ezer új személyautó fog forgalomba kerülni, ami mellett figyelembe kell venni a külföldről használtan, többségében 15 évesnél idősebb autók behozatalát is, ami a 66 ezer autóból származik.
Aztán ezeket a 15-20 éves és idősebb Swifteket, Golfokat, Focusokat, Astrákat és társaikat próbálják életben tartani és működtetni tömegek az elmúlt években durván megemelkedett javítási és fenntartási költségek mellett.