Autópálya a tenger alatt: felfedezésre váró titkos világ a legnagyobb alagútban, amelyről szinte senki sem tud.
Hat éve eltűnt Pintér Gyula luxusautó-szerelő halottá nyilvánításáról érkezett a szomorú hír. Nővére, eltökélten és reménykedve, most betontörmelékek között kutat a testvér után, hogy megtalálja a válaszokat.
A Balti-tenger mélyén különleges, rekorddöntő építkezés zajlik. Egy olyan gigantikus projekt van folyamatban, amely alapjaiban változtatja meg az utazást Németország és Dánia között - és ezzel együtt Európa egyik kulcsfontosságú közlekedési útvonalát.
A németországi Fehmarn-szigetet egy innovatív, 18 kilométeres víz alatti alagút fogja összekapcsolni a dániai Lolland-szigettel. Az alagútban négy autósáv és két vasúti sínpár kap helyet, így jelentősen megkönnyíti a közlekedést. A Hamburg és Koppenhága közötti utazás így nemcsak gyorsabbá válik, hanem a kompok igénybevétele nélkül, folyamatosan élvezhető kényelmet is biztosít az utasok számára.
Az építkezés 2021-ben kezdődött, és ha minden a tervek szerint halad, az évtized végére használatba is vehetik az utazók. Ez lesz a világ leghosszabb kombinált (közúti és vasúti) víz alatti alagútja. Ha érdekli, hogyan építik, az alábbi videóban részletesen megmutatják:
Miközben maga az alagútépítés jól halad, Németországban komoly gondok nehezítik a csatlakozó szakasz, a Fehmarnsund-alagút építését. Ez az 1,5 kilométeres szakasz kötné össze Fehmarn szigetét a szárazfölddel - és ez a projekt jelen állás szerint legalább három évet késik. A kivitelezést legkorábban 2032-re ígérik, az engedélyezési eljárások és jogi viták miatt - írja az Autoviny.
Ez egy komoly kihívás, mivel ha a főalagút befejeződik, de a Fehmarnsund-alagút még mindig nem áll rendelkezésre, jelentős közlekedési zűrzavarra lehet számítani Fehmarn és Németország között.
A tervezett fejlesztés eredményeként Hamburgból Koppenhágába kevesebb mint négy óra alatt elérhető lesz az út, ami jelentős előrelépést jelent a jelenlegi, legalább öt órás utazási időhöz képest. Ez a változás óriási megkönnyebbülést hoz az autósok, kamionosok és természetesen a vonattal utazók számára is.
Fontos megemlíteni, hogy az alagút igénybevételéért díjat kell majd fizetni, ám a konkrét összeg még nem került nyilvánosságra.
A projekt összköltsége körülbelül 7,9 milliárd euróra rúg, amelyből a főalagút megépítése 7,1 milliárd eurós tételt jelent, és ezt a költséget teljes mértékben Dánia állja. Ennek fejében a dán fél vállalja, hogy beszedje az útdíjat. Németország 800 millió euróval támogatja a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztését, amely magába foglalja a helyi utak bővítését, a vasúti hálózat korszerűsítését, valamint a Fehmarnsund-alagút kivitelezését is.