Akkumulátorgyártás: Európa komoly figyelmeztetéssel szembesült

A Northvolt kilenc évnyi törekvés után, a várakozások csúcsán, bejelentette csődjét, miután összesen 15 milliárd dollárt vonzott be befektetőktől és állami forrásokból az európai akkumulátorgyártási projektje keretében. Ennek ellenére nem tudta tartani a lépést a kínai vállalatokkal, amelyek dominálják az akkumulátorpiacot, így a cég végül nem tudott versenyképes maradni a globális piacon.
A vállalat sarkvidéki létesítményében több mint egymillió akkumulátor készült, azonban komoly anyagi veszteségekkel kellett szembenéznie, mivel nem tudta megfelelően növelni a termelési kapacitását.
A Northvolt csődje kapcsán a svéd kormány bejelentette, hogy támogatást nyújt az új tulajdonos keresésében a gyár és egy stockholmi kutatás-fejlesztési központ esetében. Ugyanakkor a kritikusok rámutatnak, hogy sem Svédország, sem pedig az EU nem biztosított számottevő pénzügyi forrást a vállalat számára, miközben a kínai akkumulátorgyártók már hosszú évek óta jelentős állami támogatásokban részesülnek.
A Northvolt állt a legközelebb ahhoz, hogy Európában kereskedelmi forgalomba lépjen, és kérdéses, hogy más vállalatok képesek lesznek-e megugrani ezt a lécet.
Tom Johnstone kifejezte reményét, hogy Európa kiaknázza a Northvolt által megteremtett lehetőségeket, és saját akkumulátor-iparát alakítja ki, amely képes lesz versenyezni az ázsiai vállalatokkal. Azonban ehhez jelentős tőkeberuházásokra és időráfordításra van szükség. Egy európai akkumulátorgyártó vezetője hangsúlyozta, hogy elengedhetetlen az állami és uniós források bevonása az iparág fejlődéséhez, hiszen a fejlődés nem támaszkodhat csupán a magánbefektetőkre.
Az Európai Bizottság új támogatási tervei a belsőpiaci akkumulátorgyártók számára egyszerűsített állami támogatási keretrendszert kínálnak, emellett szigorú feltételekhez kötik a nem európai vállalatok támogatását, hogy ösztönözzék a technológiai és szakmai tudás megosztását az európai cégekkel. Brüsszel hangsúlyozza, hogy továbbra is elkötelezett az akkumulátoripar fejlesztése mellett, amely kulcsszerepet játszik a szén-dioxid-mentesítési célok elérésében.
Mindezek ellenére aggasztó, hogy Európa a zöld átállás során ismét Kína felé fordulhat, különösen figyelembe véve a CATL, a globális akkumulátorgyártás éllovasa, terveit, amelynek keretében gyárakat létesít Németországban, Magyarországon és Spanyolországban.